To mój pierwszy post, więc Witam wszystkich!
Trafiłem na wasze forum, no i mam parę pytań:
1. Czy na zdjęciu na załączniku jeden, samoloty które zostawiły te smugi (1,2,3,4) leciały jednym korytarzem? Zdjęcie zrobione z Zielonej Góry, w kierunku północnym.
2. Bardzo bym prosił o pomoc w rozpoznaniu tych dróg lotniczych ( czy może tej drogi?) z pytania 1. Czy jest to droga UL979? Ściągnąłem mapkę z AIP, ale nie jestem pewien...
3. Czy samolot na trzecim załączniku się wznosi? Ponieważ leciał on z zachodu na wschód, nie wiem czy nie startował on z Berlina.
Pytania początkującego
Witaj,
Samolot na pierwszym zdjęciu jest na wysokości przelotowej, najprawdopodobniej nie wznosi się. Seria smug wskazuje na to, że być może leciały tym samym korytarzem, a z ich ilości wynika, że może to być UL980 lub UL735.
Pozdrawiam!
Samolot na pierwszym zdjęciu jest na wysokości przelotowej, najprawdopodobniej nie wznosi się. Seria smug wskazuje na to, że być może leciały tym samym korytarzem, a z ich ilości wynika, że może to być UL980 lub UL735.
Pozdrawiam!
JasÂło UL984 UL986 UM857 UP746 PADKA-TEPNA i inne skróty
No właśnie też później pomyślałem że to może być UL980... Ale dlaczego nie UL979? A najbardziej prawdopodobna jest jaka droga? UL980?może to być UL980 lub UL735
I jeszcze jedno: na mapce nad UL735 jest taka strzałka... pod mapą pisze że to znaczy unidirectionaly airway, czyli po przetłumaczeniu w słowniku "droga nie radionawigayjna"? Ale dlaczego strzałka skierowana jest akurat w lewo? Czy to jest droga jednokierunkowa? :p
[edit]
aha już widzę w shoutboxie mick napisał że jest to UL980 :) Dzięki
unidirectional - znaczy jednokierunkowy. Strzałka pokazuje kierunek ruchu. Droga może byc cała jednokierunkowa (UL735), lub tylko jej kawałek (np UL986).tomekk55 pisze: na mapce nad UL735 jest taka strzałka... pod mapą pisze że to znaczy unidirectionaly airway, czyli po przetłumaczeniu w słowniku "droga nie radionawigayjna"? Ale dlaczego strzałka skierowana jest akurat w lewo? Czy to jest droga jednokierunkowa? :p
UL986, UP861, UP733, UN869, LASIS-DIBED
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 06 stycznia 2009, 10:35
- Lokalizacja: woj. Lubelskie: Lubartów / Jawidz
Nie wiem czy w dobrym miejscu piszę ale nie mogłem znaleźć miejsca gdzie mógł bym zadawać pytania jako noob w tej dziedzinie myślę że kilka osób które pomału zaczynają się tym interesować też mają kilka pytań (jeśli w złym miejscu napisałem to wybaczcie i proszę o przeniesienie).
1. Moje pytanie to z jakiej odległości przy dobrych warunkach atmosferycznych zaczyna być widoczny samolot zakładając że leci już na wysokości przelotowej.
Wiem że na to składa się wiele czynników takich jak np. smuga która ułatwia zlokalizowanie ale chodzi mi o średnią odległość tak mniej więcej, żebym wiedział kiedy wyjść z domu jak widzę samolot na radarze :)
Tym samym jak bardo oddalone korytarze mogę obserwować?
2. Druga sprawa to czy w tym "sporcie" są jakieś złote jabłuszka które trudno upolować jakieś rzadkie okazy na które każdy spotter czyha, jeśli tak to jakie to maszyny jak uważacie, zdania pewnie będą podzielone.
3. Czy jest może jakaś strona z radarem która pokazywała by wschodnią część Polski, spotkalem się z linkami do radarów które pokazywały zachodnią Polskę i Niemcy.
4. Czy na radarze piopawlu.net jest możliwość ustawienia informacji o przewoźniku (nie wiem czy dobrze ująłem) np: Norwegian , WizzAir
1. Moje pytanie to z jakiej odległości przy dobrych warunkach atmosferycznych zaczyna być widoczny samolot zakładając że leci już na wysokości przelotowej.
Wiem że na to składa się wiele czynników takich jak np. smuga która ułatwia zlokalizowanie ale chodzi mi o średnią odległość tak mniej więcej, żebym wiedział kiedy wyjść z domu jak widzę samolot na radarze :)
Tym samym jak bardo oddalone korytarze mogę obserwować?
2. Druga sprawa to czy w tym "sporcie" są jakieś złote jabłuszka które trudno upolować jakieś rzadkie okazy na które każdy spotter czyha, jeśli tak to jakie to maszyny jak uważacie, zdania pewnie będą podzielone.
3. Czy jest może jakaś strona z radarem która pokazywała by wschodnią część Polski, spotkalem się z linkami do radarów które pokazywały zachodnią Polskę i Niemcy.
4. Czy na radarze piopawlu.net jest możliwość ustawienia informacji o przewoźniku (nie wiem czy dobrze ująłem) np: Norwegian , WizzAir
UL999, UM70 oba w zenicie (prawie)
Ad.1 - pod słońce o wschodzie/zachodzie: nawet z 200km i więcej (czasem z Radomia widuję na horyzoncie smugi z UL984, z Warszawy zaś widywałem zawsze poranne Qantasy jeszcze przed wlotem na UP851)
W ciągu dnia przy ładnych smugach spokojnie widać je na horyzoncie nawet powyżej 120km (często widzę samoloty od Lublina, gdy właśnie nad nim przelatują). Natomiast na samolot wystarczy wyjść na jakieś 60km przed dolotem (około 4 minuty przed zenitem). Ja najczęściej wychodzę gdy na UL980 samolot od wschodu jest w połowie drogi między Lublinem a OMAVA, zaś od zachodniej, gdy śmiało minie LDZ (przez to zawsze sobie na nie czekam).
Ad.2 An-225 Mrija, An-22, Wunala Dreaming, wszelkiej maści B707, 747SP, A300-600ST (powodzenia z tym samolotem nad Polską ), C17, C5, KC135, Ił-78 + eskorta, Patrouille de France i podobne , L-1011 Tristar, niektóre DC10/MD11, i jeszcze długo długo by wymieniać...
Ad.4 - w zakładce "Preferences" masz możliwość modyfikowania kilku ustawień, m.in. "Plane tag". Możesz tam ustawić położenie CS (callsign) po którym w miarę łatwo rozpoznaje się nazwę przewoźnika. Obok można zawsze postawić REG i wtedy już będzie wiadomo z jakiego państwa jest maszyna. Natomiast nie ma możliwości ustawienia rozwiniętych nazw. Trzeba zatem nauczyć się operować skrótami.
Jeśli jakiegoś nie znacie, polecam stronę airframes.org (zakładka airlines) - w pole "ICAO code" wpisujemy trzyliterowe oznaczenie przewoźnika, klikamy "Submit" i wyświetla nam się pełna informacja na temat danej linii lotniczej.
W ciągu dnia przy ładnych smugach spokojnie widać je na horyzoncie nawet powyżej 120km (często widzę samoloty od Lublina, gdy właśnie nad nim przelatują). Natomiast na samolot wystarczy wyjść na jakieś 60km przed dolotem (około 4 minuty przed zenitem). Ja najczęściej wychodzę gdy na UL980 samolot od wschodu jest w połowie drogi między Lublinem a OMAVA, zaś od zachodniej, gdy śmiało minie LDZ (przez to zawsze sobie na nie czekam).
Ad.2 An-225 Mrija, An-22, Wunala Dreaming, wszelkiej maści B707, 747SP, A300-600ST (powodzenia z tym samolotem nad Polską ), C17, C5, KC135, Ił-78 + eskorta, Patrouille de France i podobne , L-1011 Tristar, niektóre DC10/MD11, i jeszcze długo długo by wymieniać...
Ad.4 - w zakładce "Preferences" masz możliwość modyfikowania kilku ustawień, m.in. "Plane tag". Możesz tam ustawić położenie CS (callsign) po którym w miarę łatwo rozpoznaje się nazwę przewoźnika. Obok można zawsze postawić REG i wtedy już będzie wiadomo z jakiego państwa jest maszyna. Natomiast nie ma możliwości ustawienia rozwiniętych nazw. Trzeba zatem nauczyć się operować skrótami.
Jeśli jakiegoś nie znacie, polecam stronę airframes.org (zakładka airlines) - w pole "ICAO code" wpisujemy trzyliterowe oznaczenie przewoźnika, klikamy "Submit" i wyświetla nam się pełna informacja na temat danej linii lotniczej.
Grzegorz Tuszyński
www.grztus.pl
www.grztus.pl
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 06 stycznia 2009, 10:35
- Lokalizacja: woj. Lubelskie: Lubartów / Jawidz
Dziękuję za udzielenie odpowiedzi.
Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz: Co łatwiej obserwować czy korytarz który jest nad tobą czy te trochę oddalone tak aby samolot widzieć z profilu, wiem że z tym jest różnie bo nie każdy lata dokładnie po ścieżce.
O ile może być oddalony korytarz ode mnie tak aby w miarę sensownie widzieć samolot gołym okiem a przy użyciu jakiegoś sprzętu zrobić w miarę sensowne zdjęcie przy powiększeniu nie większym jak 40-50x. Pytam bo chciał bym trochę ustalić na jakie korytarze mogę się nastawiać mieszkając w Lubartowie.
p.s. pytanie nr.3 z pierwszego posta zostało bez odpowiedzi czy ktoś mógł by pomóc. (pytam oczywiście o jakiś radar z wyjątkiem piopawlu.net)
Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz: Co łatwiej obserwować czy korytarz który jest nad tobą czy te trochę oddalone tak aby samolot widzieć z profilu, wiem że z tym jest różnie bo nie każdy lata dokładnie po ścieżce.
O ile może być oddalony korytarz ode mnie tak aby w miarę sensownie widzieć samolot gołym okiem a przy użyciu jakiegoś sprzętu zrobić w miarę sensowne zdjęcie przy powiększeniu nie większym jak 40-50x. Pytam bo chciał bym trochę ustalić na jakie korytarze mogę się nastawiać mieszkając w Lubartowie.
p.s. pytanie nr.3 z pierwszego posta zostało bez odpowiedzi czy ktoś mógł by pomóc. (pytam oczywiście o jakiś radar z wyjątkiem piopawlu.net)
Ostatnio zmieniony 09 stycznia 2009, 23:04 przez Grzegorz82, łącznie zmieniany 2 razy.
UL999, UM70 oba w zenicie (prawie)
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 06 stycznia 2009, 10:35
- Lokalizacja: woj. Lubelskie: Lubartów / Jawidz
Interesuje mnie wyjaśnienia odnośnie skrótów np: FL 320 wiem że to wysokość ale czy jest jakaś możliwość przeliczania tego bo nie mam pojęcia jaka to jednostka, poza tym gdy na przykład samolot schodzi do lądowania to pojawiają się 4 cyfry np 1945 zamiast odliczać od tych 320.
GS (ground speed) tak mi się wydaje że ten skrót to oznacza, ale czy chodzi o kilometry mile czy też jakoś to trzeba przeliczyć.
GS (ground speed) tak mi się wydaje że ten skrót to oznacza, ale czy chodzi o kilometry mile czy też jakoś to trzeba przeliczyć.
UL999, UM70 oba w zenicie (prawie)
FL320 to 32 000ft (feet). Jedna stopa ~ 30,48 cm, czyli w przeliczeniu 32 000ft to 9,75 km (nie wiem czy dobrze piszę, jeśli źle to proszę mnie poprawić )
Jeśli chodzi o te cyfry np. tak jak napisałeś np. 1945 oznacza 1945ft.
Myślę, że zrozumiale napisałem ?
Jeśli chodzi o te cyfry np. tak jak napisałeś np. 1945 oznacza 1945ft.
Myślę, że zrozumiale napisałem ?
Canon PowerShot S120 + MAK 102/1300, ZRT460M, Uniden UBC125XLT.
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 06 stycznia 2009, 10:35
- Lokalizacja: woj. Lubelskie: Lubartów / Jawidz
Nie zakładając nowego tematu pytam tutaj. Czy ktoś orientuje się jakie maksymalnie samoloty będzie mógł przyjmować "Port Lotniczy Lublin" długość pasa to 2,5 km szerokość 45 metrów.
UL999, UM70 oba w zenicie (prawie)