- Jak latało się na daleki wschód w okresie istnienia Związku Radzieckiego - czy drogi były takie same, czy też samoloty cywilne państw zachodnich musiały omijać teren ZSRR? Z tego co wiem np. z USA na Daleki Wschód latało się z ominięciem ZSRR i stąd w okresie, który mnie interesuje konieczność dotankowywania w Anchorage...
- Czy istniały ograniczenia co do prawa przelotu nad Polską maszyn spoza bloku wschodniego?
- Czy gdzieś w sieci można znaleźć stare mapy RNAV (skany/pdf'y)?
- Może ktoś ma coś ciekawego na w/w tematy do powiedzenia?
Historyczne drogi lotnicze
Ostatnio zaintrygowała mnie kwestia przebiegu dróg lotniczych w okresie zimnej wojny. Być może ktoś potrafi mi odpowiedzieć na pytania (lub wskażę w sieci miejsce gdzie znajdę odpowiedzi):
Cargo, cargo, cargo...
Cześć,
Dobry temat . Był nawet poruszany podczas dzisiejszego mittingu spotterskiego w Wojniczu .
Osobiście nic mi się nie uchowało, żadne mapy, rozpiski i inne . Ale jest kilku Kolegów którzy napewno coś wygrzebią.
Pozdrawiam.
Dobry temat . Był nawet poruszany podczas dzisiejszego mittingu spotterskiego w Wojniczu .
Osobiście nic mi się nie uchowało, żadne mapy, rozpiski i inne . Ale jest kilku Kolegów którzy napewno coś wygrzebią.
Pozdrawiam.
ZRT460/457M
Witam!
Wyszperane na strychu i w piwnicy
Mapa AIP z 1989-90 roku. Dokreślone przezemnie cienkopisem dwie drogi lotnicze czyli UH82 JED-TOSPO oraz UH79 SIE-PODAN.
Jeśli admini uznają tą fotę za zbyt dużą to proszę ją zmniejszyć
Zeskanuje ją w lepszej jakości jutro.
Mam jeszcze mapy w dużym formacie Europy Zachodniej chyba z 1992 roku i Europy Południowej też z tego okresu. Też je jutro zeskanuje.
Niestety, większej dokladniejszej mapy Polski nie mam. Zaufałem kiedyś gościowi z Czechowic-Dziedzic, który prosił mnie o wysłanie ich w celu skopiowania na format A0. Gość się ulotnił i po mapach zostało wspomnienie. Nie musze dodawać że dla mnie to było coś więcej niż ZWYKŁA MAPA!!!! Tacy są ludzie
Znalazłem jeszcze bardzo ważne materiały dla spotterów z długim stażem.
Dobowe zestawienia lotów FIR Wawa z 1995 roku.
Wyszperane na strychu i w piwnicy
Mapa AIP z 1989-90 roku. Dokreślone przezemnie cienkopisem dwie drogi lotnicze czyli UH82 JED-TOSPO oraz UH79 SIE-PODAN.
Jeśli admini uznają tą fotę za zbyt dużą to proszę ją zmniejszyć
Zeskanuje ją w lepszej jakości jutro.
Mam jeszcze mapy w dużym formacie Europy Zachodniej chyba z 1992 roku i Europy Południowej też z tego okresu. Też je jutro zeskanuje.
Niestety, większej dokladniejszej mapy Polski nie mam. Zaufałem kiedyś gościowi z Czechowic-Dziedzic, który prosił mnie o wysłanie ich w celu skopiowania na format A0. Gość się ulotnił i po mapach zostało wspomnienie. Nie musze dodawać że dla mnie to było coś więcej niż ZWYKŁA MAPA!!!! Tacy są ludzie
Znalazłem jeszcze bardzo ważne materiały dla spotterów z długim stażem.
Dobowe zestawienia lotów FIR Wawa z 1995 roku.
Ciekawe - nie widzę odpowiednika UL980...Rasog pisze:Witam!
Wyszperane na strychu i w piwnicy
Mapa AIP z 1989-90 roku. Dokreślone przezemnie cienkopisem dwie drogi lotnicze czyli UH82 JED-TOSPO oraz UH79 SIE-PODAN.
(...)
Cargo, cargo, cargo...
Rasog, mógłbyś pstryknąć pomorze zachodnie? Interesuje mnie miejscowość Podborsko, koło Białogardu. Kiedyś tam stacjonowała zaprzyjaźniona armia ze swoimi rakietami balistycznymi. Wpadła mi kiedyś w łapy mapa z granicami tej jednostki. Ta granica była zaznaczona tak jak granica państwa Oczywiście nie było mowy o jakis lotach nad tą jednostka. No ale czasy sie zmieniaja, teraz otworzyli idealnie nad nią UM70 .Rasog pisze:Witam!
Wyszperane na strychu i w piwnicy
P.s Widziałem równiez mapy, gdzie w miejscu podborska była po prostu biała plama
Synta 12" EOS 450D Canon 55-250 mm f/4-f/5.6 EF-S IS DG Uniden USC 230-E
UN983 UL730 UL617 UM70
Białogard 53° 99' N 16° 00' E Radar
http://www.stowarzyszenie-swidwin.pl/
UN983 UL730 UL617 UM70
Białogard 53° 99' N 16° 00' E Radar
http://www.stowarzyszenie-swidwin.pl/
WitamG@wron pisze:Rasog,
Mapki kozackie, widać, moje rejony były pustynią RNAV.
Ja z końca lat osiemdziesiątych pamiętam że w miejscu dzisiejszego UM984 była jakaś droga która przebiegała blizej Lublina i była dwukierunkowa
pozdrawiam
Kronos BP 26x70 , Garrett 30x100 ,Nikon Sportstar 8x25 EX
Cześć!
Chomik o UL980 wtedy jeszcze ptaszki nie ćwierkały. UL980 powstała długo po odwilży i rozpadzie ZSRR końcem lat 90'. SAS do Kijowa na MD80-82 leciał wtedy WAR-DIBED i dalej na NE do KBP!!! Kółko że hej!
Zamiast UL980 była wtedy droga UR232 TRZ-JAB na niej odbywał sie ruch z pominięciem ZSRR od południa.
Gawron jak to mówią sąsiedzi z południa "to se ne wrati" Maszyny wtedy lataly prześliczne.
cibarius Twoich okolic mam tylko tyle, mam nadzieję że ta mapka w czymś Ci pomoże. Sorki za jakośc z braku czasu nie wrzuciłem tego na skaner A3
Przepraszam za rozmiar mapki i jej pożółką barwę.
Pustki nad zachodnią Polska dają dużo do myślenia w kontekście ówczesnego ruchu lotniczego.
DarkuRz z tego okresu opodal Lublina kojarzę tylko UH82 i wiem że maszyny latały w sporych odległościach od jego osi.
Grim Jester będzie wiedzial więcej w końcu to był jego rewir, a i prawdopodobnie ma jeszcze zachowane odbitki tych map , które mi wcieło. Coś wymyślimy i poszperamy ażeby pokazać jeszcze więcej dróg lotniczych nad Polską.
Chomik o UL980 wtedy jeszcze ptaszki nie ćwierkały. UL980 powstała długo po odwilży i rozpadzie ZSRR końcem lat 90'. SAS do Kijowa na MD80-82 leciał wtedy WAR-DIBED i dalej na NE do KBP!!! Kółko że hej!
Zamiast UL980 była wtedy droga UR232 TRZ-JAB na niej odbywał sie ruch z pominięciem ZSRR od południa.
Gawron jak to mówią sąsiedzi z południa "to se ne wrati" Maszyny wtedy lataly prześliczne.
cibarius Twoich okolic mam tylko tyle, mam nadzieję że ta mapka w czymś Ci pomoże. Sorki za jakośc z braku czasu nie wrzuciłem tego na skaner A3
Przepraszam za rozmiar mapki i jej pożółką barwę.
Pustki nad zachodnią Polska dają dużo do myślenia w kontekście ówczesnego ruchu lotniczego.
DarkuRz z tego okresu opodal Lublina kojarzę tylko UH82 i wiem że maszyny latały w sporych odległościach od jego osi.
Grim Jester będzie wiedzial więcej w końcu to był jego rewir, a i prawdopodobnie ma jeszcze zachowane odbitki tych map , które mi wcieło. Coś wymyślimy i poszperamy ażeby pokazać jeszcze więcej dróg lotniczych nad Polską.
Maszyny latały wtedy sporo od osi, bo i korytarze były duuuuużo szersze. Jak przy okazji będę w moim rodzimym aeroklubie, to odszukam mapę która kiedyś wisiała tam na ścianie, lotnicza mapa polski chyba z '84 roku. Pamiętam jak zawsze się dziwiłem, że te drogi takie szerokie na niej. Zapewne wiązało się to również z mniej dokładnym wyposażeniem nawigacyjnym na ziemi i w samolocie (chociażby radiale NDB).
Grzegorz Tuszyński
www.grztus.pl
www.grztus.pl