Mapa dróg lotniczych nad Polską
- KamHer
- Posty: 50
- Rejestracja: 30 czerwca 2019, 10:53
- Obserwuję: L984, M984, P193, T710, Q10, T709
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- Kontakt:
Cześć!
Mam takie pytanie. Obrazek przedstawia mniej więcej mapę dróg i skrótów jakie obserwuje. Czerwona kropka to moja lokalizacja. I teraz właśnie... które linie to są drogi, a które skróty? Przykładowo wiem, iż L984 i M984. Jednakże co w przypadku P193? Jak to nazwać? Zaczyna się w punkcie KELEL i kończy w VAGON gdzieś w okolicy Wrocławia. Czyli nie biegnie ona od granicy do granicy. Podobnie sprawa się ma jeśli chodzi o Q10 lub T709.
Oraz korzystając z okazji zapytam - dlaczego niektóre "gwiazki" są zamalowane (np. PADKA, BAVOK, NETIR, TUSIN), a niektóre nie (NOMIX, LURAD, LUVOD)?
Mam takie pytanie. Obrazek przedstawia mniej więcej mapę dróg i skrótów jakie obserwuje. Czerwona kropka to moja lokalizacja. I teraz właśnie... które linie to są drogi, a które skróty? Przykładowo wiem, iż L984 i M984. Jednakże co w przypadku P193? Jak to nazwać? Zaczyna się w punkcie KELEL i kończy w VAGON gdzieś w okolicy Wrocławia. Czyli nie biegnie ona od granicy do granicy. Podobnie sprawa się ma jeśli chodzi o Q10 lub T709.
Oraz korzystając z okazji zapytam - dlaczego niektóre "gwiazki" są zamalowane (np. PADKA, BAVOK, NETIR, TUSIN), a niektóre nie (NOMIX, LURAD, LUVOD)?
Synta 8" + Canon EOS 1300D, Celestron SkyMaster 25x70
- vader
- Administrator
- Posty: 2864
- Rejestracja: 13 stycznia 2008, 11:33
- Obserwuję: niebo :)
- Lokalizacja: Wieliczka
- Kontakt:
Drogi to masz pokazane jako linie z nazwą, np. L984. Nie ma znaczenia jak zauważyłeś, że droga to tylko jakiś odcinek, który nie jest od granicy do granicy. A skrót mamy, gdy leci samolot między punktami, a nie bezpośrednio po drodze lotniczej. Czasem skrot też dostają samoloty lecąc, np. po drodze lotniczej, i obijają w miejscu, gdzie nie ma żadnego punktu nawigacyjnego. Kierowane sa wtedy zazwyczaj na dość odległy punkt, czesto w innym państwie.
Pełne gwiazdki są na granicy państwa.
Pełne gwiazdki są na granicy państwa.
Zamalowane gwiazdki to punkty przekraczania granicy FIR EPWW, gwiazdki puste, to punkty pośrednie.
P193 to droga lotnicza. Stosowane są różne literki, bo siecią dróg opleciona jest cała Europa i świat, więc instytucje starają się nie powtarzać nazw.
W Polsce obowiązuje już FRA (Free route airspace), zatem trzymanie się dróg lotniczych nie jest obowiązkowe, ale wszystkie linie zaznaczone na mapie to drogi lotnicze.
Biorąc pod uwagę ortodromę, najwyraźniej nie było potrzeby ciągnąć tej drogi dalej niż do VAGON.
P193 to droga lotnicza. Stosowane są różne literki, bo siecią dróg opleciona jest cała Europa i świat, więc instytucje starają się nie powtarzać nazw.
W Polsce obowiązuje już FRA (Free route airspace), zatem trzymanie się dróg lotniczych nie jest obowiązkowe, ale wszystkie linie zaznaczone na mapie to drogi lotnicze.
Biorąc pod uwagę ortodromę, najwyraźniej nie było potrzeby ciągnąć tej drogi dalej niż do VAGON.
Grzegorz Tuszyński
www.grztus.pl
www.grztus.pl
A to nie jest tak, że waypointy czy to "gwiazdki czy trójkąty zamalowane to compulsory a "puste" to non-compulsory. Przynajmniej tak jest na podejściówkach.
konan 400D & 60D & rubinar 1000mm & synta 8"
http://geo.tcz.pl/projekt_2022/
http://geo.tcz.pl/projekt_2022/
Jest to właściwie to samo, wlatując / opuszczając granice danego FIR następuje obowiązkowa łączność i hand-off do kolejnej służby. Są to zatem granice FIR.
Na mapie podejścia te punkty już służą do czegoś innego (separowanie ruchu).
Na mapie podejścia te punkty już służą do czegoś innego (separowanie ruchu).
Grzegorz Tuszyński
www.grztus.pl
www.grztus.pl