O mnie, czyli jak to się zaczęło...

Tutaj dowiesz się czegoś więcej o nas i o naszej pasji.
Awatar użytkownika
vader
Administrator
Posty: 2864
Rejestracja: 13 stycznia 2008, 11:33
Obserwuję: niebo :)
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Fajnie się czyta, dzięki za przedstawienie, jak to u ciebie się zaczęło i przypomnienie, jak to kiedyś było. Teraz próg wejścia jest zdecydowanie niższy, więc młodsi stażem zobaczą, jak to kiedyś było :-)

Kilka miejsc bym sprostował, np. ja nadal lubię tylko obserwować samoloty, dodatkowo zdarza mi się kilka razy podjechać i fotografować bez patrzenia w radar. Jakieś wspólne spottingi, również się zdarzają. Oprócz wysyłania SWO przez post + RSS (szybka wysyłka do wielu osób jednocześnie), prywatny sposób też działa przyjemnie. Niejednokrotnie wysyłam po około 10+ wiadomości SMS jak coś ciekawego leci po L984 (miejscowe zagęszczenie spotterów).
Coraz większa popularność pomocy informatycznych sprawiła, że po 2009 roku zaczęła w bardzo szybkim tempie umierać era prawdziwego RNAV spottingu.
Tutaj mogę polemizować. Co to znaczy prawdziwy RNAV? Myślę, że to dla każdego indywidualna kwestia. Łatwy i względnie tani dostęp do Newton i "lustrzanki", dał niezłego kopa w obserwacji i fotografii. Prywatne odbiorniki, jak i nowe platformy pozwalają nam szybciej coś znaleźć, namierzyć. Jak w każdym hobby, również i to ewoluowało, i nadal będzie. Nowi przychodzą, starsi stażem odchodzą. Zmieniają się priorytety, upodobania. Dodatkowo to dość wąska grupa pasjonatów RNAV, rozrzucona po całej Polsce i nie tylko.

Mieszkasz w fajnym miejscu, może też zaczniesz coś wrzucać i bardziej się udzielać? ;-)

ps. polecam nie wrzucać zdjęć na fotosik te, które wstawiłeś, już dawno temu zniknęły.
N 10" 'Simon II' + SCT 5", EOS 70D, 12x50, 8.5x32, 2x53
Uniden UBC125XLT, PlanePlotter: mo i vo
Obrazek
Awatar użytkownika
Darek Rz
Posty: 917
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:02
Lokalizacja: Dąbrowica k.Lublina

Bardzo fajna opowieść. Miło się czyta, zwłaszcza że opisujesz czasy w których ja zaczynałem. No ja ciut wcześniej bo w okolicach 2000roku. Dlatego pozwolę sobie na pewną dygresję. Pierwsze forum na którym pojawił się temat doryczący samolotów pasażerskich na wysokościach przelotowych nazywało się Jumbopics . Tam pojawiły się zdjęcia przelotówek robionych także przy pomocy teleskopów. Było to pewnie w okolicach 2004 roku ale głowy nie dam...
Jeśli chodzi o zdanie w którym piszesz że cyt. Możliwe jest dostrzeżenie smugi z odległości 190km to tutaj zupełnie się nie zgadzam. Po pierwsze to ja z okolic Lublina obserwowałem gołym okiem maszyny lecące po UL984 a to jest ponad 200km . Po drugie to wczesnym latem 2008 roku o świcie zaobserwowałem A388 Singapore Airlines ze smugą z odległości ponad 500km. Maszyna leciała jak wszyscy wiemy do Londynu wczesnym rankiem . Po zobaczeniu nikłej smugi jeszcze daleko nad Ukrainą sprawdziłem godzinę. Samolot obserwowałem prawie 40min zanim do mnie doleciał. Jednak u mnie takie warunki są jedynie wczesnym latem. Oczywiście do takich dalekich obserwacji używam lornetki :).
Pozdr.
Kronos BP 26x70 , Garrett 30x100 ,Nikon Sportstar 8x25 EX
QuCyk
Posty: 10
Rejestracja: 15 października 2010, 17:47
Lokalizacja: Białystok

Dziękuję za uznanie :)
vader pisze: 26 kwietnia 2020, 14:01 Kilka miejsc bym sprostował, np. ja nadal lubię tylko obserwować samoloty, dodatkowo zdarza mi się kilka razy podjechać i fotografować bez patrzenia w radar. Jakieś wspólne spottingi, również się zdarzają. Oprócz wysyłania SWO przez post + RSS (szybka wysyłka do wielu osób jednocześnie), prywatny sposób też działa przyjemnie. Niejednokrotnie wysyłam po około 10+ wiadomości SMS jak coś ciekawego leci po L984 (miejscowe zagęszczenie spotterów).
Coraz większa popularność pomocy informatycznych sprawiła, że po 2009 roku zaczęła w bardzo szybkim tempie umierać era prawdziwego RNAV spottingu.

Tutaj mogę polemizować. Co to znaczy prawdziwy RNAV? Myślę, że to dla każdego indywidualna kwestia. Łatwy i względnie tani dostęp do Newton i "lustrzanki", dał niezłego kopa w obserwacji i fotografii. Prywatne odbiorniki, jak i nowe platformy pozwalają nam szybciej coś znaleźć, namierzyć. Jak w każdym hobby, również i to ewoluowało, i nadal będzie. Nowi przychodzą, starsi stażem odchodzą. Zmieniają się priorytety, upodobania. Dodatkowo to dość wąska grupa pasjonatów RNAV, rozrzucona po całej Polsce i nie tylko.

Mieszkasz w fajnym miejscu, może też zaczniesz coś wrzucać i bardziej się udzielać? ;-)

ps. polecam nie wrzucać zdjęć na fotosik te, które wstawiłeś, już dawno temu zniknęły.
Tak jak napisałem w tekście "Chwała tym, którzy jeszcze obserwują wizualnie!". Jeszcze 2, 3 lata temu miałem spontany, w których z aparatem, czy lornetką jechałem pod radiolatarnię SUW całkowicie w ciemno i obserwawałem ruch lotniczy. Tak poprostu, dla relaksu. Dziś mało kto praktykuje takie akcje. A tym bardziej nikt już nie dzieli się obserwacjami na forum. Obecnie z okolic waw mam trochę lepszy widok na większe maszyny więc lornetka jest bardzo często używana :)
Jeżeli dochodzi jeszcze do spotkań, wspólnych obserwacji, SWO, to należy się cieszyć i pielegnować te relacje. Sam musisz przyznać, że obecnie jest to tylko mały procent tego, co działo się kiedyś.
Masz rację całkowitą w kwestii ewolucji sprzętu, priorytetów i upodobań. Świat zasówa do przodu. Priorytety się mieniają... Barkuje w obecnym RNAV klimatu, jaki towarzyszył nam kiedyś. Nie masz czasami takiego wrażenia, że każde kolejne zdjęcie jest... poprostu zdjęciem? Oglądanym bez jakichkolwiek emocji? Jesteśmy przyzwyczajeni do potężnych powiększeń i świetnej jakości obrazu, co nie wzbudza już takich emocji. Emocje już tylko mogą wzbudzić bardzo rzadkie, albo nietypowe maszyny. Sam po sobie już widzę, że zamiast fotografować po raz n-ty tego samego B777 wolę wziąć lornetkę, czy wystawić teleskop i sobie na niego popatrzeć :) Ciężko jest tutaj wysnuć jakie kolwiek wnioski stwierdzające, czy było lepiej kiedyś, czy teraz. Tamte czasy, jak i obecne mają swoje plusy i minusy :) Fakt faktem obecny RNAV nie wymaga już takich umiejętności i spostrzegawczości jak kiedyś. Tak, jak w lotnictwie komunikacyjnym. Kiedyś trzeba było posiadać ogromną wiedzę i umieć latać, a dziś trzeba umieć pstrykać przełączniki w odpowiedniej kolejności :)

ps. Fotosik nie usunął, tylko zablokował zdjęcia, ponieważ przekroczone zostały jakieś tam limity transferów. W nowymi miesiącu znowu będą dostępne. Aczkolwiek musze znaleźć inny serwer.
Darek Rz pisze: 26 kwietnia 2020, 14:49 Bardzo fajna opowieść. Miło się czyta, zwłaszcza że opisujesz czasy w których ja zaczynałem. No ja ciut wcześniej bo w okolicach 2000roku. Dlatego pozwolę sobie na pewną dygresję. Pierwsze forum na którym pojawił się temat doryczący samolotów pasażerskich na wysokościach przelotowych nazywało się Jumbopics . Tam pojawiły się zdjęcia przelotówek robionych także przy pomocy teleskopów. Było to pewnie w okolicach 2004 roku ale głowy nie dam...
Jeśli chodzi o zdanie w którym piszesz że cyt. Możliwe jest dostrzeżenie smugi z odległości 190km to tutaj zupełnie się nie zgadzam. Po pierwsze to ja z okolic Lublina obserwowałem gołym okiem maszyny lecące po UL984 a to jest ponad 200km . Po drugie to wczesnym latem 2008 roku o świcie zaobserwowałem A388 Singapore Airlines ze smugą z odległości ponad 500km. Maszyna leciała jak wszyscy wiemy do Londynu wczesnym rankiem . Po zobaczeniu nikłej smugi jeszcze daleko nad Ukrainą sprawdziłem godzinę. Samolot obserwowałem prawie 40min zanim do mnie doleciał. Jednak u mnie takie warunki są jedynie wczesnym latem. Oczywiście do takich dalekich obserwacji używam lornetki :).
Pozdr.
Dziękuję.
Jak dobrze pamiętam to była tam też galeria zdjęć, ale forum nie pamętam, nie czytałem :)
Odnoście odległych smug, opisałem to, co udało mi się zaobserwować. Nie miałem możliwości z Moniek widzieć dalej. Jedyną opcją, którą udało mi się wypatrzeć między budynkami był A388 nad Ostródą.
Awatar użytkownika
Darek Rz
Posty: 917
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:02
Lokalizacja: Dąbrowica k.Lublina

Ale oczywiście najpiękniejsze czasy były właśnie wtedy kiedy nie było FR24. Pewnie tym którzy tego nie przeżyli ciężko to zrozumieć, ale coś "uleciało". Choć kiedy zakupiłem sobie w 2007 roku odbiornik SBS1 frajdy było mnóstwo. Mam go zresztą do tej pory. Jednak tamte czasy miały jakąś magię. Wstawałeś o 4 rano i nie wiedziałeś do końca co zobaczysz. Wspomnę jeszcze o najwcześniejszym systemie wczesnego ostrzegania czyli o tzw. strzałkach. W związku z tym że na początku 2000 lat rozmowy przez telefon komórkowy i sms y były drogie wymyśliliśmy strzałki czyli jeden sygnał i rozłączenie. Jak dostałem coś takiego od powiedzmy kolegi z Krakowa wiedziałem że do mnie coś leci, ale nie wiedziałem co. Musiałem czekać kilkanascie minut żeby zobaczyć przez lornetkę co....
Oczywiście system był uruchamiany tylko w przypadku ciekawych maszyn. Malo kto pisał sms bo to było za drogie .
Kronos BP 26x70 , Garrett 30x100 ,Nikon Sportstar 8x25 EX
Kamilos
Posty: 34
Rejestracja: 14 sierpnia 2020, 19:02
Obserwuję: L984, L623, L619, M985, Z121, Q35
Lokalizacja: Radziszów

Cześć. Nazywam się Kamil, mam 16 lat i mieszkam w Radziszowie niedaleko Krakowa. Od dziecka interesuję się astronomią i lotnictwem. Zdjęcia samolotów zacząłem robić dość przypadkowo w styczniu 2019 roku, gdy zorientowałem się, że mój sprzęt do obserwacji nocnych nada się też do obserwacji samolotów. Prawie przez cały rok 2019 robiłem zdjęcia telefonem, ale byłem z nich zadowolony. W maju 2019 kolega powiedział mi, żebym założył sobie Instagram i tam wrzucał samoloty, tak też zrobiłem. W tym roku kupiłem aparat Olympus E-M10 Mark III i jakość moich zdjęć jest już zdecydowanie lepsza. Na Instagramie poznałem Kacpra Lechwara, który pomógł mi w niektórych sprawach związanych z samolotami i to przez niego tutaj trafiłem.

Link do IG: https://www.instagram.com/kamilo0os/?hl=pl

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
vader
Administrator
Posty: 2864
Rejestracja: 13 stycznia 2008, 11:33
Obserwuję: niebo :)
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Cześć Kamil,

fajnie, że się przedstawiłeś :) Teraz zachęcam do wrzucania swoich zdobyczy na forum. No i kolejna osoba z okolic lub z Krakowa ;-)
N 10" 'Simon II' + SCT 5", EOS 70D, 12x50, 8.5x32, 2x53
Uniden UBC125XLT, PlanePlotter: mo i vo
Obrazek
Awatar użytkownika
misiek153
Moderator
Posty: 571
Rejestracja: 27 maja 2012, 23:38
Lokalizacja: Kraków

Witaj na Forum :-) Tak jak Vader pisał, również zachęcam do dzielenia się zdobyczami. Nie każdy z użytkowników forum ma konto na Instagramie ;-)
CANON EOS 80D + GSO 10" i SYNTA 8", TAMRON AF 18-270 Di II VC PZD, TAMRON 100-400 F/4.5-6.3 Di VC USD, OLYMPUS 12x50
Tigra
Posty: 12
Rejestracja: 02 września 2020, 20:14
Obserwuję: Wszystko, co się napatoczy w okolicy
Lokalizacja: Dębowiec

Cześć, trafiłam tutaj przypadkiem, podczas szukania informacji o teleobiektywach. Chciałam skupić się tylko na fotografii przyrodniczej, ale wygląda na to, że wciągnie mnie jeszcze jedna dziedzina. Fajną ekipę tworzycie, na pewno sporo się od Was nauczę :)
Ostatnio zmieniony 05 września 2020, 20:19 przez vader, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Usunięta reklama, następnym razem post zostanie również usunięty.
Awatar użytkownika
misiek153
Moderator
Posty: 571
Rejestracja: 27 maja 2012, 23:38
Lokalizacja: Kraków

Witamy Koleżankę na naszym forum :-) Nie często kobiety tu zaglądają, także tym bardziej fajnie będzie zobaczyć w przyszłości Twoje "zdobycze" ;-)
CANON EOS 80D + GSO 10" i SYNTA 8", TAMRON AF 18-270 Di II VC PZD, TAMRON 100-400 F/4.5-6.3 Di VC USD, OLYMPUS 12x50
Wojt314
Posty: 3
Rejestracja: 27 listopada 2020, 19:03
Obserwuję: L986, L623, M863
Lokalizacja: Strzebiń

Cześć. Mam na imię Wojtek, Mam 15 lat, Mieszkam ok.50 km na północny-zachód od Katowic. RNAV-em zajmuję się od ponad miesiąca. Chociaż to tak bardziej na poważnie, bo pierwsze zdjęcia ze szkłem 300mm robiłem już chyba 2 lata temu z nudów, bardzo mi się to spodobało i tak jakoś się wkręciłem. Aż w końcu miesiąc temu zakupiłem teleskop co spowodowało, że jeszcze bardziej spodobał mi się RNAV
Awatar użytkownika
misiek153
Moderator
Posty: 571
Rejestracja: 27 maja 2012, 23:38
Lokalizacja: Kraków

Witaj na Forum :-) Fajnie, że to nietypowe hobby Cię wciągnęło. Czekamy zatem na Twoje zdjęcia. A... i tak na marginesie, nie zniechęcaj się jak z teleskopem będzie Ci ciężko zrobić dobre zdjęcie. To wymaga chwili wprawy ;-)
CANON EOS 80D + GSO 10" i SYNTA 8", TAMRON AF 18-270 Di II VC PZD, TAMRON 100-400 F/4.5-6.3 Di VC USD, OLYMPUS 12x50
Awatar użytkownika
Piotr320
Posty: 47
Rejestracja: 18 grudnia 2022, 12:39
Obserwuję: m.in.: L984, L856, P193, L623, M159 i skrót BABKO - BIGLU
Lokalizacja: Trzebunia

Witam wszystkich! Mam na imię Piotr, mam 21 lat i mieszkam w wiosce Trzebunia (około 10 km na SW od Myślenic). Od dziecka fascynują mnie samoloty pasażerskie. Jako, że jest to mój pierwszy post na forum, pomyślałem, że najlepiej będzie napisać go tutaj. Forum rnavspotters.pl znam już przynajmniej od 2015 roku, spędziłem tu mnóstwo czasu, ale dopiero teraz odważyłem się napisać coś o sobie. Moja przygoda z lotnictwem zaczęła się w roku 2006. Z racji, że moja ciocia mieszka we Francji, co jakiś czas wybieramy się tam na wakacje. Pierwsza taka podróż miała miejsce w maju 2006 roku. Lecieliśmy Airbusem A320 linii Wizz Air. Myślę, że to właśnie wtedy się zaczęło. Od tamtej pory zacząłem rysować i konstruować samoloty z klocków, no i odwiedzać z tatą lotnisko Balice. Miałem okazję oglądać wtedy m.in. Boeingi 767 LOT-u. W kwietniu 2007 r. polecieliśmy po raz kolejny do Francji. Zabrał nas tam błękitny Boeing 737-800 należący do Travel Service, który w tym czasie dzierżawiły linie Wizz Air. Jak się później okazało nosił on specjalne malowanie „O2”. W tym samym roku prawdopodobnie zaczęło się też bardzo prymitywne obserwowanie samolotów na wysokościach przelotowych. Z natury nie przepadam za podróżami itd., a ponieważ mieszkam dość daleko od lotniska zacząłem szukać jakiegoś sposobu, aby móc bez wychodzenia z domu oglądać samoloty. Rozwiązaniem okazała się stara radziecka lornetka 8x30. Moja miejscowość jest bardzo dobrze usytuowana względem korytarzy lotniczych. Samoloty na UL984 miałem cały dzień do słoneczka i idealnie z boku. Niestety moja wiedza była wtedy w zasadzie zerowa i nie miałem pojęcia, jakie wspaniałe maszyny pokazywały się za oknem. Niemniej wiedziałem jednak, że latają tam duże czterosilnikowce. Moim wademekum była wtedy książka pt. „1000 Samolotów”. Oczywiście nie robiłem wtedy żadnych zdjęć, więc maszyny z tamtego okresu pamiętam tylko przez mgłę. Przez długi okres interesowałem się także dinozaurami, które zepchnęły w pewnym momencie samoloty na drugi plan. Jednak w raz z pojawieniem się w domu Internetu, raz po raz oglądałem wczesne filmy na YouTube ze zdjęciami i nagraniami samolotów. Wielki powrót do lotniczej pasji miał miejsce w 2011 roku, wraz z kolejną wakacyjną podróżą do Francji, tym razem na pokładzie Airbusa A319 linii EasyJet. Po powrocie znowu zacząłem konstruować różne modele i prosić tatę o wycieczki na lotnisko. Choć ciężko mi sobie przypomnieć jakieś obserwacje RNAV z tego okresu to jednak z pewnością takowe były. Rok 2012, to głównie zainteresowanie ptakami, choć to właśnie zimą tego roku nagrałem jeszcze kamerą na kasety pierwszy (?) samolot na wysokości przelotowej. Był to MD-11F Lufthansy Cargo. W roku 2013 interesowałem się z kolei piłką nożną, choć to chyba wtedy pomyślałem nad kupnem mocniejszego sprzętu obserwacyjnego do RNAV, a stało się to pod wpływem Airbusa A380 Malaysia Airlines, którego pewnego popołudnia oglądałem w zenicie. Pomyślałem wtedy „takie samoloty nie mogą się dłużej marnować”. Flightradar24 i niniejsze forum odkryłem dopiero około 2014/2015 roku. Jak na ironię tuż po zestrzeleniu MH17, zacząłem pierwsze próby fotografii RNAV (klasycznie - aparat telefonu przykładałem do okularu lornetki). Prawdziwie poważne obserwacje i fotografowanie zacząłem w 2015 roku dysponując lunetą Celestron C70 i aparatem Nikon Coolpix L31. Trudno tu nie wspomnieć o samolotach linii Transaero, które tak licznie odwiedzały wtedy moją okolice. Lato 2016 roku to głównie obserwacje i zapisywanie przelotów. Muszę tu wspomnieć o Airbusie A340 China Airlines w porannym locie do Wiednia, którego zawsze mam przed oczami, gdy wspominam ten okres i o „berlińczykach” na P193. W roku 2017 zakupiłem lustrzankę Nikon D5300 i obiektyw Tamron AF70-300mm. Ten zestaw stał się podstawowym na następne lata intensywnej fotografii. Również w tym roku swój szczyt osiągnęły poranne obserwacje. Wtedy bardzo często wstawałem przed 4:00 i obserwowałem m.in. przeloty „chińskich” maszyn na L856. Lata 2019-2020 poświęciłem mojej kolejnej wielkiej pasji – muzyce. Pomimo to nie zapomniałem o samolotach i poszerzałem swoją wiedzę o lotnictwie cywilnym czytają książki z kolekcji „Samoloty pasażerskie świata”, coraz częściej przeglądałem niniejsze forum i z początkiem roku 2021 obejrzałem wzruszający film o pożegnaniu Boeinga 747-400 Qantas (tak, tego który nosił malowanie Wunala Dreaming :-D ), który poruszył mnie do tego stopnia, że zbudowałem jego papierowy model 3D. Model okazał się dla mnie na tyle przełomowy, że tą samą metodą powstały kolejne trzy, a później bardzo udane drewniane modele i szybowiec. Ale oczywiście i w sferze RNAV posunąłem się do przodu, najlepszym tego przykładem jest kupno Synty 8 i cały rok aktywnej fotografii i obserwacji. A pierwsze udane zdjęcie z nowego zestawu przedstawia Airbusa A310 ULS Airlines Cargo. Na koniec chciałbym bardzo podziękować wszystkim udzielającym się na tym wspaniałym forum, jak również jego założycielom, gdyż jest to dla mnie jedno z najważniejszych miejsc w sieci. Niemal całą moją wiedzę o ruchu lotniczym nad Polską, o sprzęcie czy po prostu o RNAV Spottingu, zaczerpnąłem właśnie stąd. Bycie członkiem tej rodziny to dla mnie zaszczyt. Temat „Powrót do przeszłości” w tym również „cykl retro” jest absolutnie wspaniały, zresztą trudno znaleźć słowa należycie opisujące skarby, jakie można odszukać na tym forum, i mam tu na myśli nie tylko zdjęcia samolotów czy zapiski z obserwacji, ale również cały ten klimat i atmosferę, którą Stworzyliście. Te wszystkie dyskusję, dociekania, humor, przyjacielskie relacje, każdy napisany z pasją post to coś cudownego! Tutaj szczególne ukłony dla Panów i Pań starszych stażem, dzięki którym mogę dowiedzieć się, co latało w mojej okolicy, kiedy byłem mały, a dzięki zdjęciom poczuć klimat dziecięcych lat. Mam nadzieję, że nie będzie to mój ostatni post, ale że dalej będę dzielił się tutaj swoimi wspomnieniami, obserwacjami i zdjęciami. Wszystkich serdecznie pozdrawiam życząc zdrowych, spokojnych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia jak również pięknego nowego roku ;-) .
Pozdrawiam serdecznie, Piotr
Sprzęt, który aktualnie używam: aparat Nikon D5300 + Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 di LD Macro, teleskop Sky-Watcher Dobson 8'', luneta Celestron C70 Mini Mak i lornetka ZOMK Zagorsk BPC5 8x30 ;-)
ODPOWIEDZ