Samoloty na wysokościach przelotowych - LIPIEC 2006
Tom634, ta piąta smuga to z generatora APU.
Witam,
Kolejna seria, tym razem tym ptakom zrobiłem 142 zdjęcia, z których wybrałem te:
Na początek te z UN133, wszystkie na północ:
Według mnie jakiś Ryan: (13:21)
Drugiego nie wrzucam, bo za słaba jakość.
Z UT727, wszystkie na zachód:
Co do tego zdjęcia, to jeżeli się uda znaleźć linie i rega, to pójdę z nią na a.net:
Lufthansa (?) B747: (13:23)
Chyba też Lufthansa, B737: (13:23) (jeden za drugim)
Kolejna seria, tym razem tym ptakom zrobiłem 142 zdjęcia, z których wybrałem te:
Na początek te z UN133, wszystkie na północ:
Według mnie jakiś Ryan: (13:21)
Drugiego nie wrzucam, bo za słaba jakość.
Z UT727, wszystkie na zachód:
Co do tego zdjęcia, to jeżeli się uda znaleźć linie i rega, to pójdę z nią na a.net:
Lufthansa (?) B747: (13:23)
Chyba też Lufthansa, B737: (13:23) (jeden za drugim)
Kilka maszyn z UL 980:
13:24 Tu 154 W (lata prawie regularnie o tej godzinie w niedziele)
13:26 BA A320 LHR-KBP
13:27 Emirates A330 DXB-LHR
13:31 Air India B747 BOM-LHR
Ciekawe czy Emiraty powróciły już na UL 980 na dłużej?
13:24 Tu 154 W (lata prawie regularnie o tej godzinie w niedziele)
13:26 BA A320 LHR-KBP
13:27 Emirates A330 DXB-LHR
13:31 Air India B747 BOM-LHR
Ciekawe czy Emiraty powróciły już na UL 980 na dłużej?
1. B747-400 Lufthansatom634 pisze:Lufthansa (?) B747: (13:23)
Chyba też Lufthansa, B737: (13:23) (jeden za drugim)
2. A319 Lufthansa
- Grim Jester
- Posty: 118
- Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:14
- Lokalizacja: masz taką twarz???
- Kontakt:
Ten temat już kiedyś był poruszany, nie pamiętam tylko, czy na tym forum. APU w locie nie pracuje. Jest to urządzenie służące do zasilania w energię elektryczną samolotu stojącego na ziemi. Co do zasady APU pracuje tylko wtedy gdy wyłączone są silniki - gdy one pracują generator jest zbędny i tylko bezużytecznie zużywałby cenne paliwo a linie lotnicze tego nie lubią. Jeżeli kogoś to nie przekonuje - z netu mozna ściągnąć instrukcje obsługi samolotów - polecam zwłaszcza manual B747-400. Efekt piątej smugi nie jest także jak ktoś kiedyś pisał skutkiem wycieków z pokładowej łazienki (nie pamiętam, czy to ktoś z tego grona, ale herezja to była skrajna). Jest to efekt turbulencji za kadłubem samolotu - w odpowiednich warunkach pojawia się smuga kondensacyjna - zazwyczaj na wysokości końcówki kadłuba a jeszcze częściej schodzi z zakończenia statecznika pionowego. Ten ostatni efekt jest świetnie widoczny w B747 gdy złapie się go w zenicie, A340 też lubi taką smużkę ciągnąć, ale zazwyczaj jest delikatniejsza. W maszynach bez wingletów często pojawia się na końcówkach skrzydeł. W skrajnych wypadkach smuga potrafi schodzić z całej górnej powierchni skrzydeł - rzadko się to spotyka ale zdarza się. Krótko mówiąc - do powstania smugi kondensacyjnej nie potrzeba gorących gazów wylotowych. Ostro manewrujący szybowiec też potrafi pochwalić się smugami na końcówkach skrzydeł.barfi pisze:Tom634, ta piąta smuga to z generatora APU.
No to mnie Ernest uprzedził. Ale przynajmniej nie muszę już za nim powtarzać, że uruchomienie APU w locie musiało by być dziełem przypadku. Że zaś jego włącznik znajduje się wysoko nad głowami pilotów, raczej trudno o "niezamierzone oparcie łokcia". W razie bardzo poważnej awarii (wtedy mamy już emergency) uruchamia się dodatkowe zasilanie, lecz nie jest nim APU (także silnik odrzutowy) a turbinka RAT. Nie znaczy to oczywiście, że włączenie APU w locie nie jest możliwe, bo jest, tylko nie jest praktykowane i dlatego na 99.9% nie odpowiada za piątą (lub trzecią) smugę.
Pozwolę tylko sobie coś jeszcze dodać. Chodzi mi o kolejny przykład ubóstwa leksykalnego języka polskiego (nie autora słów, lecz języka stricte).
P.S. Dwa uzupełnienia do wykładu Ernesta (nie używam pojęcia "poprawki" bo profesjonalistów nie zwykłem poprawiać):
a) wingletki tez potrafią pociągnąć ładne smugi
http://www.airliners.net/open.file/0367305/L/
b) Zrzut wody (i innych, bardziej "zapachowych", substancji) podczas lotu jest możliwy. Kiedyś nawet zrzucano "cięższy kaliber", ale po tym jak narobił szkód, praktyk zakazano... Wink . Niemniej istnieją specjalne wyloty umożliwiające zrzut cieczy (nie mówię o zrzutowych końcówkach zbiorników paliwa).
Pozwolę tylko sobie coś jeszcze dodać. Chodzi mi o kolejny przykład ubóstwa leksykalnego języka polskiego (nie autora słów, lecz języka stricte).
No właśnie, pojęcie smugi kondensacyjnej jest w języku polskim zbyt wieloznaczne. Anglicy (i tym samym miłośnicy lotnictwa na świecie) stosują dwa pojęcia, czyli "chemitrails" i "contrails" (skróty od chemical oraz condensation). Pierwsze mają związek z substancjami chemicznymi (m.in. paliwem) zużywanymi w locie, drugie zaś powstają bez żadnego ich udziału, tylko na podstawie wystąpienia warunków zaistnienia widocznej kondensacji pary wodnej, a więc jej zamiany w cząstki wody, a precyzyjniej lodu. Takie mogą powstawać (jak pisał Ernest) praktycznie na dowolnych powierzchniach powodujących zaburzenia przepływu strug powietrza.Grim Jester pisze:do powstania smugi kondensacyjnej nie potrzeba gorących gazów wylotowych
P.S. Dwa uzupełnienia do wykładu Ernesta (nie używam pojęcia "poprawki" bo profesjonalistów nie zwykłem poprawiać):
a) wingletki tez potrafią pociągnąć ładne smugi
http://www.airliners.net/open.file/0367305/L/
b) Zrzut wody (i innych, bardziej "zapachowych", substancji) podczas lotu jest możliwy. Kiedyś nawet zrzucano "cięższy kaliber", ale po tym jak narobił szkód, praktyk zakazano... Wink . Niemniej istnieją specjalne wyloty umożliwiające zrzut cieczy (nie mówię o zrzutowych końcówkach zbiorników paliwa).
A według mnie Braathens.tom634 pisze:Według mnie jakiś Ryan: (13:21)
- Grim Jester
- Posty: 118
- Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:14
- Lokalizacja: masz taką twarz???
- Kontakt:
FL 350 - fotka którą wrzuciłeś jest wyjątkiem a nie regułą - winglet osiąga optymalne parametry działania przy prędkości przelotowej - wtedy smugi kondensacyjnej nie zobaczysz, chyba, że powietrze będzie wyjątkowo wilgotne. Zresztą na tym zdjęciu widać, że jest mgliście a całe powierzchnie skrzydeł i wloty powietrza mocno kondensują parę wodną.
Co do tego zrzutu wody z samolotów - zdajesz sobie sprawę z reakcji społeczeństw państw zachodniej Europy gdyby coś takiego miało miejsce? Poza tym na wysokości przelotowej panują temperatury rzędu -40 do -60 stopni Celsjusza no i jeszcze kwestia odpowiedniej (a więc ważącej parę kilogramów) instalacji zapobiegającej dekompresji. Byłoby to niepotrzebnie skomplikowane i powodowałoby poważne konflikty społeczne. Nikt nie chciałby, żeby mu na głowę coś takiego mogło spaść - nie pomogłyby żadne argumenty, że to tylko woda. Przeciętny człowiek nie ma pojęcia o lotnictwie i nie interesowałoby go nic poza tym, że ktoś opróżnia samolotową toaletę w powietrzu. Sam grom dźwiękowy wystarczył, by Concorde'y musiały utrzymywać prękość poddźwiękową na lądzie. No i jeszcze jedna rzecz w tym temacie - nie spotkałem się z żadnym otworem w dolnej częsci samolotu przez który można by takiego zrzutu dokonać. Za to wśród lotniskowych pojazdów obsługujących samoloty na płycie są wozy asenizacyjne, które poprzez zawór opróżniają instalację sanitarną z nieczystości.
Zrzut paliwa to całkiem inna bajka - fakt, powoduje piękną smugę, ale takiego zjawiska raczej często się nie widuje
Tom 634 - parę postów wzwyż zamieściłeś fotkę MD81 - to Nordic Leisure, bardzo popularny na UN133.
Co do tego zrzutu wody z samolotów - zdajesz sobie sprawę z reakcji społeczeństw państw zachodniej Europy gdyby coś takiego miało miejsce? Poza tym na wysokości przelotowej panują temperatury rzędu -40 do -60 stopni Celsjusza no i jeszcze kwestia odpowiedniej (a więc ważącej parę kilogramów) instalacji zapobiegającej dekompresji. Byłoby to niepotrzebnie skomplikowane i powodowałoby poważne konflikty społeczne. Nikt nie chciałby, żeby mu na głowę coś takiego mogło spaść - nie pomogłyby żadne argumenty, że to tylko woda. Przeciętny człowiek nie ma pojęcia o lotnictwie i nie interesowałoby go nic poza tym, że ktoś opróżnia samolotową toaletę w powietrzu. Sam grom dźwiękowy wystarczył, by Concorde'y musiały utrzymywać prękość poddźwiękową na lądzie. No i jeszcze jedna rzecz w tym temacie - nie spotkałem się z żadnym otworem w dolnej częsci samolotu przez który można by takiego zrzutu dokonać. Za to wśród lotniskowych pojazdów obsługujących samoloty na płycie są wozy asenizacyjne, które poprzez zawór opróżniają instalację sanitarną z nieczystości.
Zrzut paliwa to całkiem inna bajka - fakt, powoduje piękną smugę, ale takiego zjawiska raczej często się nie widuje
Tom 634 - parę postów wzwyż zamieściłeś fotkę MD81 - to Nordic Leisure, bardzo popularny na UN133.
Dzięki chłopaki za sporostowanie odnośnie tego APU .
Grim Jester:
Oj, widzę że Ernest dziś nie w humorze...
Oczywiście, że tak. Takich fotek w sieci jest więcej, a zresztą sam niejednokrotnie obserwowałem smugę za wingletą podczas swoich podróży lotniczych.
Grim Jester napisał:
Co do tego zrzutu wody z samolotów - zdajesz sobie sprawę z reakcji społeczeństw państw zachodniej Europy gdyby coś takiego miało miejsce?
1. Airplane loads off on angler (around July 1998)
MUNICH, Sun. - German police opened an investigation yesterday after an angler complained he was doused with feces, apparently dropped from a low flying Airbus 320. The man was fishing near Straubing-Wallmuehle airport, northeast of Munich, when he was hit by "some very smelly stuff", police said. He complained of a burning itch and said he had vomited. - AFP (http://afp.com)
2.Excrement from aircraft hits car (January 13, 2000)
MADRID, Thurs. - A Spanish man narrowly escaped injury when a four-kg ball of ice thought to be frozen human excrement ejected from a passing aircraft fell on his car near the southern city of Seville, authorities said.
The man was about to enter the vehicle when a friend stopped him for a chat. The ball of ice, measuring 20 centimetres then plummeted out of a cloudless sky and crushed the car's bonnet. - Reuters (http://reuters.com)
Między innymi dlatego (plus normy ochrony środowiska) ich zakazano.
Chylę czoła z podziwu i po tym poznaję profesjonalistów. Ja w życiu bym się nie zorientował, że to właśnie ten samolot a nie inny.
Henry:
Piękna fotka! Jak szkoda, że tego Brytyjczyka nie widziałem...
Łukasz:
Dobry spotter = dobry detektyw. Ale juz przestań i skup się na samolotach!
Barfi:
Nie ma sprawy, od tego są koledzy.
Lotar:
To zdjęcie poniżej mojego postu (z Księżycem) jest wyśmienite! Czy masz może tą fotę w wiekszej rozdzielczości?
Oj, widzę że Ernest dziś nie w humorze...
Grim Jester pisze:FL 350 - fotka którą w rzuciłeś jest wyjątkiem a nie regułą
Oczywiście, że tak. Takich fotek w sieci jest więcej, a zresztą sam niejednokrotnie obserwowałem smugę za wingletą podczas swoich podróży lotniczych.
Grim Jester napisał:
Co do tego zrzutu wody z samolotów - zdajesz sobie sprawę z reakcji społeczeństw państw zachodniej Europy gdyby coś takiego miało miejsce?
1. Airplane loads off on angler (around July 1998)
MUNICH, Sun. - German police opened an investigation yesterday after an angler complained he was doused with feces, apparently dropped from a low flying Airbus 320. The man was fishing near Straubing-Wallmuehle airport, northeast of Munich, when he was hit by "some very smelly stuff", police said. He complained of a burning itch and said he had vomited. - AFP (http://afp.com)
2.Excrement from aircraft hits car (January 13, 2000)
MADRID, Thurs. - A Spanish man narrowly escaped injury when a four-kg ball of ice thought to be frozen human excrement ejected from a passing aircraft fell on his car near the southern city of Seville, authorities said.
The man was about to enter the vehicle when a friend stopped him for a chat. The ball of ice, measuring 20 centimetres then plummeted out of a cloudless sky and crushed the car's bonnet. - Reuters (http://reuters.com)
Między innymi dlatego (plus normy ochrony środowiska) ich zakazano.
Grim Jester pisze:Tom 634 - parę postów wzwyż zamieściłeś fotkę MD81 - to Nordic Leisure, bardzo popularny na UN133.
Chylę czoła z podziwu i po tym poznaję profesjonalistów. Ja w życiu bym się nie zorientował, że to właśnie ten samolot a nie inny.
Henry:
Piękna fotka! Jak szkoda, że tego Brytyjczyka nie widziałem...
Łukasz:
Dobry spotter = dobry detektyw. Ale juz przestań i skup się na samolotach!
Barfi:
Nie ma sprawy, od tego są koledzy.
Lotar:
To zdjęcie poniżej mojego postu (z Księżycem) jest wyśmienite! Czy masz może tą fotę w wiekszej rozdzielczości?