KF pisze:Witam
Co do tych skrótów z UM857 to fakt ,że czasem to dziwnie wygląda.
Rasog - jeśli samoloty lecą na południe to zakres miejsc w których odchodzą
w bok jest od Mielca do samego Jasła .
Dlatego każdy z nas będzie miał inne „wrażenia wizualne” co to rodzaju skrótu jaki wybierają te latawce.
Stesla - co do tych Air Bridge Cargo to jest pewne pytanie .
2. czerwca leciał faktycznie podobnie jak JAL Z 2006 .
Jednak 1 czerwca – byłem w miejscowości Czermna i jak go fociłem
to był jeszcze po zachodniej stronie ( niewiele ale wyraźnie – to ta fota co mi opisałeś)
Wyglądało to wiec na trochę inną trasę niż następnego dnia.
Ale to może być tylko takie wrażenie.
KF
Witaj!
Pozwól, że jeszcze raz odniosę się do lotów B744ERF linii Air Bridge Cargo, wg mnie skrótem BUD-TOSPO i lotów po UM857.
Poza wszelkimi wątpliwościami maszyny te zarówno 01.06 jak i 02.06.2008r. leciały tak samo, nie było żadnego odchylenia od tego skrótu. A to, że w terenie z różnych miejsc wygląda inaczej, to już zupełnie sprawa. Obserwując loty w naszym rejonie (z okien) mam to szczęście, że mogę orientować się na podstawie okolicznych budynków i pewnych punktów charakterystycznych na nich i zazwyczaj nie mam żadnych wątpliwości czy dana maszyna leci np. po UL986 (LASIS-TEPNA) czy skrótem po UL984 PADKA-NM czy ADOKI-NM (od miasta Niemirów na Ukrainie).
A to, że obserwacja tej samej drogi lotniczej z innego miejsca oddalonego nawet o niecały km od własnej „jednostki macierzystej” może zwieść niejednego obserwatora, przekonałem się osobiście.
Co zaś tyczy się skrótów po UM857, to jest ich kilka. Zazwyczaj maszyny lecące na S do południowej Europy i Afryki lecą BOKSU-PODAN (prawie idealnie po prostej). Ale bywają wyjątki.
Najczęściej wykorzystywany jest skrót RILAB-DEMOP. Korzystają z niego głównie maszyny takich przewoźników jak Finnair, Rossiya, Air Finland, Estonian Air, Air Baltic, FlyLAL, Windjet, Aurela, Blue1, JetX, LATCharter, MALEV lecące do BUD, MIR, TUN, CTA, SUF, FCO, MLA, TIV.
Drugi skrót na DEMOP ma miejsce w okolicy nieistniejącego już punktu RASOG.
Trzeci skrót na DEMOP ma miejsce nad Jasłem pomiędzy RASOG a PODAN.
Czwarty skrót, bardzo rzadko praktykowany, to BOKSU-DEMOP.
Piąty skrót VABER-PODAN.
Ale drogę skracają sobie nie tylko maszyny lecące na SW, ale również w kierunku SE do RHO, HER, SSH czy HRG.
Tutaj zaobserwowałem też kilka skrótów:
SIE-KENIN
RILAB-KENIN (punkt na granicy Słowacji i Węgier),
RASOG-KENIN,
„JASŁO”-KENIN.
Korzystają z nich głównie Finnair, Air Finland, AMC, LATCharter.
Do tych skrótów dochodzi też kilka z WAW przebiegających w pobliżu. Najbardziej znane to:
WAW-KENIN,
WAW-KARIL (punkt na granicy Węgier i Rumunii),
WAW-PODAN (być może jest to skrót aż WAW-NARKA?)
Korzystają z niego głownie Centralwings, Eurocypria, Air Italy, Air Cairo, Norwegian, SunExpress i bardzo rzadko LOT. Loty do RHO, HER, ATH, SKG, CHQ, ZTH, HRG, SSH.
Ze skrótem WAW-PODAN można bardzo łatwo pomylić skrót stosowany na UN133, a mianowicie LDZ-KENIN. Zazwyczaj korzystają z niego maszyny lecące z OSL do RHO, LCA, znacznie rzadziej te z ARN.
Skracają sobie drogę również maszyny lecące w przeciwnym kierunku, ale nie będę się tutaj na ten temat rozpisywał.
Zdarzają się również i takie historie, że maszyna zostaje skierowana na określony punkt, a za kilka minut przekierowana jeszcze na inny, znacznie odleglejszy.
Pozdrawiam!