Re: Powrót do przeszłości...
: 20 lutego 2018, 18:11
Forum dla obserwujących samoloty na wysokości przelotowej (plane spotting contrail spotting rnav spotting samoloty)
https://rnavspotting.pl/forum/
stesla pisze: Witam! Taka kartka z kalendarza. Dzisiaj mija dokładnie 13 lat, gdy 12/03/2005 w sobotę (bardzo ładny słoneczny dzień) o godz. 14:20 na wys. Jasła po UL984 (PADKA-LUXAR-DIBED) zobaczyłem po raz pierwszy Wunalę (VH-OEJ) w locie QF0032 [LHR-SIN-SYD]. Niestety żadne z istniejących wówczas forów, a istniało wtedy bodajże tylko jedno nie odnotowało tego faktu. Jumbo Pics już wtedy chyba nie istniało, a o jego istnieniu dowiedziałem się tuż po jego zamknięciu. Udało mi się jednak ściągnąć przed jego całkowitą likwidacją wszystkie strony z samolotów wysoko nad nami czy jakoś tam podobnego tematu. Z resztą tematów już niestety nie zdążyłem.
Darek Rz pisze: Darek Rz • sobota 10 mar 2018, 15:27
Pamiętam doskonale jak to wszystko ewoulowało. Na forum Jumbopics był wątek poświęcony samolotom pasażerskim na wysokościach przelotowych. W związku z tyż że wątek rósł w siłę i stawał się coraz bardziej popularny ( głównie ze wględu na zdjęcia robione przez lornetki i lunetki na których często niewiele było widać) ,ale ich rozpracowywanie dawało wielką frajdę. Stwierdzono że trzeba stworzyć zupełnie oddzielny temat poświęcony tej tematyce. Potem forumJumbopics upadło . Powstało kilka for ktore działały jednocześnie a nawet ze sobą konkurowały. Mniej więcej w tym okresie grupa chłopaków z południa stworzyła protoplastę naszego forum ( między innymi kolega Acekarol i nieżyjący DarekG). I tak to się rozwijało.
Darek Rz pisze:Jak coś pokręciłem to niech Sławek (Stesla) mnie poprawi
Darek Rz pisze:Pomimo braku jakichkolwiek radarów były to piękne czasy i o wiele bardziej emocjonujące obserwacje. Samolot który przeleciał w odległości większej niż zasięg sprzętu optycznego był nie do zidenfikowania . Wprawdzie były acars i jego depesze ,ale to dawało żadnej gwarancji.Nie wspomnę o nocnych przelotach które były bardzo zagadkowe. Nikt nie był w stanie sprawdzić na 100% co to za samoloty latają nocą bo niby gdzie ? Wiadomo było tylko tyle że część z nich to loty powrotne. Były jednak wyjątki . Latający poUL999 B744 Japan Airlines który miał pięknie oświetlony ogon doskonale widoczny przez lornetkę. Ach co to był za widok.
Darek Rz pisze:Na początku nikt nie robił zdjęć przez teleskop. W sumie nie wiem dlaczego, ale jakoś nikt na to nie wpadł. Kto miał lustrzankę i duży obiektyw ten robił rozpoznawalne zdjęcia samolotów bardzo dobrej jakości. Mimo to samoloty były dosyć małe. Królowały lunety i lornetki do których przykladało się aparat.
Darek Rz pisze:Świetne zdjęcia jak na tamte czasy robił kolega Eltoro3 przy pomocy lustrzanki i dużego obiektywu. Warto poszukać ich w sieci jeśli jeszcze gdzieś są.
Darek Rz pisze:Gdzieś mniej więcej w latach 2004-2005 pojawiły się w Polsce pierwsze odbiorniki sbs1. Jeden z kolegów z naszego forum udostępniał mi czasami widok swojego pulpitu z włączonym sbs. Widziałem wtedy ruch nad połową Europy gdyż kilka sbs z różnych części Europy w m naszego kolegi było połączonych w sieć podobnie jak to jest teraz na Fr24.Tylko wtedy była to ścisła tajemnica bo nie wiadomo było jakie są prawne możliwości używania takich urządzeń. O tych odbiornikach wiedziała tylko garstka trzymających językza zębami ludzi. Wiadomo było że zabronione jest odbieranie sygnału z transponderów lotniczych gdyż nie są to dane przeznaczone dla osób prywatnych. Dlatego wszyscy się bali o tym mówić
World, CMB534, LEJ-xxx, N272WA, MD11F, FL330, L984 E, G18:04 Wszystko dostępne na forum, kilka osób go wtedy złapało- https://www.rnavspotters.pl/viewtopic.p ... 778#p39778
Jeszcze ciekawszy był DC10 również World Airways Cargo 20 marca 2010 po L984 na zachód