Strona 8 z 10

Re: Powrót do przeszłości...

: 20 lutego 2018, 18:11
autor: tawal
Porządkowanie dysku trwa. Kolejna z ciekawych i rzadkich maszyn. :-) I do tego "jednosilnikowa".

2010-01-24 13.46 UM994 Shar Ink An-72 RA-74015

Obrazek

Re: Powrót do przeszłości...

: 12 marca 2018, 20:24
autor: K_M
pozwoliłem sobie skopiować do tego tematu ciekawe posty z czatu. tutaj tak szybo nie zaginą
stesla pisze: Witam! Taka kartka z kalendarza. Dzisiaj mija dokładnie 13 lat, gdy 12/03/2005 w sobotę (bardzo ładny słoneczny dzień) o godz. 14:20 na wys. Jasła po UL984 (PADKA-LUXAR-DIBED) zobaczyłem po raz pierwszy Wunalę (VH-OEJ) w locie QF0032 [LHR-SIN-SYD]. Niestety żadne z istniejących wówczas forów, a istniało wtedy bodajże tylko jedno nie odnotowało tego faktu. Jumbo Pics już wtedy chyba nie istniało, a o jego istnieniu dowiedziałem się tuż po jego zamknięciu. Udało mi się jednak ściągnąć przed jego całkowitą likwidacją wszystkie strony z samolotów wysoko nad nami czy jakoś tam podobnego tematu. Z resztą tematów już niestety nie zdążyłem.
Darek Rz pisze: Darek Rz • sobota 10 mar 2018, 15:27
Pamiętam doskonale jak to wszystko ewoulowało. Na forum Jumbopics był wątek poświęcony samolotom pasażerskim na wysokościach przelotowych. W związku z tyż że wątek rósł w siłę i stawał się coraz bardziej popularny ( głównie ze wględu na zdjęcia robione przez lornetki i lunetki na których często niewiele było widać) ,ale ich rozpracowywanie dawało wielką frajdę. Stwierdzono że trzeba stworzyć zupełnie oddzielny temat poświęcony tej tematyce. Potem forumJumbopics upadło . Powstało kilka for ktore działały jednocześnie a nawet ze sobą konkurowały. Mniej więcej w tym okresie grupa chłopaków z południa stworzyła protoplastę naszego forum ( między innymi kolega Acekarol i nieżyjący DarekG). I tak to się rozwijało.
Darek Rz pisze:Jak coś pokręciłem to niech Sławek (Stesla) mnie poprawi :-)
Darek Rz pisze:Pomimo braku jakichkolwiek radarów były to piękne czasy i o wiele bardziej emocjonujące obserwacje. Samolot który przeleciał w odległości większej niż zasięg sprzętu optycznego był nie do zidenfikowania . Wprawdzie były acars i jego depesze ,ale to dawało żadnej gwarancji.Nie wspomnę o nocnych przelotach które były bardzo zagadkowe. Nikt nie był w stanie sprawdzić na 100% co to za samoloty latają nocą bo niby gdzie ? Wiadomo było tylko tyle że część z nich to loty powrotne. Były jednak wyjątki . Latający poUL999 B744 Japan Airlines który miał pięknie oświetlony ogon doskonale widoczny przez lornetkę. Ach co to był za widok.
Darek Rz pisze:Na początku nikt nie robił zdjęć przez teleskop. W sumie nie wiem dlaczego, ale jakoś nikt na to nie wpadł. Kto miał lustrzankę i duży obiektyw ten robił rozpoznawalne zdjęcia samolotów bardzo dobrej jakości. Mimo to samoloty były dosyć małe. Królowały lunety i lornetki do których przykladało się aparat.
Darek Rz pisze:Świetne zdjęcia jak na tamte czasy robił kolega Eltoro3 przy pomocy lustrzanki i dużego obiektywu. Warto poszukać ich w sieci jeśli jeszcze gdzieś są.
Darek Rz pisze:Gdzieś mniej więcej w latach 2004-2005 pojawiły się w Polsce pierwsze odbiorniki sbs1. Jeden z kolegów z naszego forum udostępniał mi czasami widok swojego pulpitu z włączonym sbs. Widziałem wtedy ruch nad połową Europy gdyż kilka sbs z różnych części Europy w m naszego kolegi było połączonych w sieć podobnie jak to jest teraz na Fr24.Tylko wtedy była to ścisła tajemnica bo nie wiadomo było jakie są prawne możliwości używania takich urządzeń. O tych odbiornikach wiedziała tylko garstka trzymających językza zębami ludzi. Wiadomo było że zabronione jest odbieranie sygnału z transponderów lotniczych gdyż nie są to dane przeznaczone dla osób prywatnych. Dlatego wszyscy się bali o tym mówić

Re: Powrót do przeszłości...

: 13 marca 2018, 11:00
autor: misiek153
Coś w stylu "Jak to się wszystko zaczęło..." ;-)

Re: Powrót do przeszłości...

: 14 marca 2018, 11:16
autor: misiek153
Taki mały powrót do początków z RNAV i czasów kiedy na L984 coś się działo ciekawego...
Niestety, ale trasy nie zapisałem...

25.04.2012, g. 18:05
World Airways, MD11, N272WA, FL330
Obrazek

Re: Powrót do przeszłości...

: 14 marca 2018, 12:20
autor: vader
misiek153 pisze: 14 marca 2018, 11:16 Taki mały powrót do początków z RNAV i czasów kiedy na L984 coś się działo ciekawego...
Niestety, ale trasy nie zapisałem...

25.04.2012, g. 18:05
World Airways, MD11, N272WA, FL330
World, CMB534, LEJ-xxx, N272WA, MD11F, FL330, L984 E, G18:04 ;-) Wszystko dostępne na forum, kilka osób go wtedy złapało- https://www.rnavspotters.pl/viewtopic.p ... 778#p39778

Re: Powrót do przeszłości...

: 14 marca 2018, 12:23
autor: misiek153
Tak też myślałem :-P

Re: Powrót do przeszłości...

: 14 marca 2018, 13:16
autor: vader
misiek153 pisze: 14 marca 2018, 12:23 Tak też myślałem :-P
Jeszcze ciekawszy był DC10 również World Airways Cargo 20 marca 2010 po L984 na zachód :-)

Na pewno złapał go wtedy msciciel i ja
https://www.rnavspotters.pl/viewtopic.p ... 765#p33765
https://www.rnavspotters.pl/viewtopic.p ... 758#p33758

Re: Powrót do przeszłości...

: 14 marca 2018, 13:28
autor: misiek153
vader pisze: 14 marca 2018, 13:16
Jeszcze ciekawszy był DC10 również World Airways Cargo 20 marca 2010 po L984 na zachód :-)
Wtedy to ja jeszcze nie wiedziałem, że istnieje na świecie coś takiego jak RNAV Spotting :-P

Re: Powrót do przeszłości...

: 14 marca 2018, 14:07
autor: maciekA380
One latały do Biszkeku (FRU). Tam znajdowała się baza wojsk USA.

Re: Powrót do przeszłości...

: 05 lutego 2019, 21:34
autor: mpmomot
Zdjęcie zrobione 05.05.2014 w Krakowie
Z tego co pamiętam leciał do Wiednia
p.s. adres na zdjeciu nieaktualny
Obrazek

Re: Powrót do przeszłości...

: 09 lutego 2019, 05:21
autor: K_M
Concorde czyli najpiękniejszy samolot pasażerski jaki kiedy kolwiek powstał i powstanie ma dużo zdjęć "płotowych" ale niewiele przelotówkowych , poniżej kilka przykładów
Rekon pisze: 08 lutego 2019, 18:10 Ciekawostka, nie wiem czy wrzucał ktoś wcześniej na forum - Concorde na wysokości przelotowej. Niesamowity musiał być to widok i dźwięk :-)
Sensiss pisze: 08 lutego 2019, 19:01 Takie jeszcze znalazłem.
Sensiss pisze: 08 lutego 2019, 19:41 Jeszcze jedno bardziej z profilu. Więcej nie znalazłem ;-)

Re: Powrót do przeszłości...

: 11 lutego 2019, 19:42
autor: stesla
K_M i Rekon przy okazji tematu Concorde wrzucam ten filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=cbPh2llw0-M
Naprawdę warto go sobie obejrzeć i najlepiej od razu włączyć dźwięk na full, niezależnie od tego jaki posiada się w domu sprzęt. To i tak nie odda rzeczywistości. Lepszego filmiku z przekraczania bariery dźwięku nie znalazłem, tym bardziej, że słyszalny grom zależy w jakimś stopniu od wielkości maszyny, a zbliżonej do Concorde wnet pewnie na niebie nie zobaczymy. W dzieciństwie wielokrotnie udawało mi się to słyszeć. Ostatni raz słyszałem go jesienią 1994 lub 1995 w okolicach Krosna przy mocno zachmurzonym niebie. Pojawił się nagle i tym większe było moje zaskoczenie. Szyby owszem drżą w oknach, ale nie pękają i nie przestawiają się meble, jak niedawno wyczytałem gdzieś przy okazji przekraczania bariery dźwięku przez nasze F16. Jeśli chodzi o niego, to na pewno jest bardziej słyszalny i bardziej odczuwalny niż uderzenie pioruna (dla informacji dla niektórych użytkowników forum, którzy nigdy nie mieli okazji doświadczyć tego). Ten filmik podoba mi się również z drugiego względu. Pokazuje on dobitnie jak kobiecie potrzeba niewiele do szczęścia. Jej reakcja mówi sama za siebie.