Z pamiętnika Spottera: Airbus 340-313E MSN 955
: 13 lipca 2013, 00:57
Witam,
Rok 2008 był ostatnim rokiem, w którym produkowano A340-300. W lipcu oddano egzemplarz dla Finnair, a we wrześniu ostatni egzemplarz dla.... No właśnie, dla kogo?
Piękne malowanie i rozmiar maszyny budziły zarówno zachwyt jak i spekulacje wśród spotterów. Smaczku dodawało również miejsce zarejestrowania maszyny.Wyspa Man położona w archipelagu Wysp Brytyjskich, na Morzu Irlandzkim, pomiędzy Wielką Brytanią i Irlandią, słynie z 3 rzeczy:
1/corocznych, najbardziej widowiskowych i najbardziej niebezpiecznych na świecie motocyklowych wyścigów ulicznych - Isle of Man TT
2/jest jedynym terytorium należącym do Wielkiej Brytanii, na którym nie obowiązuje ograniczenie prędkości.
3/posiada w spisie statków powietrznych maszynę,która nie jest w stanie wystartować z miejscowego lotniska:mrgreen:
Nazwa maszyny - "Bourkhan" - nawiązywała - jak się mogło wydawać do idola plemienia Kałmuk, które było plemieniem koczowniczym w Rosji. Kałmukowie żyli od początku XVII wieku wokół Morza Kaspijskiego i na stepach pomiędzy Morzem Kaspijskim i rzeką Wołgą. Wcześniej zamieszkiwali dalej na wschód w pobliżu Chin i brali udział w podbojach Dżyngis Chana. To zaś wskazywało w poszukiwaniach właściciela na kierunek wschodni.
Samolot zarejestrowany pod numerem rej. M-ABUS na firmę "Bourkhan Group" zaczął być szybko kojarzony z nazwiskiem Romana Abramowicza, zarówno z powodu nazwy jak i schematu malowania podobnego do 767-33AER P4-MES zwanego również "Bandit".
Maszyna dostarczona 16.10.2008 roku już 18.12.209 zmieniła operatora na "Klaret Aviation" a numer rejestracyjny na M-IABU. Wówczas jeszcze nikt nie powiązywał reg-a z nazwiskiem innego rosyjskiego oligarchy.
Alisher Burkhanovich Usmanov był na pierwszych stronach gazet w czerwcu 2012 roku, kiedy to na debiucie Facebook na Nasdaq zarobił ok. 1,3mld USD. Wówczas to według prasy miał nabyć A340-300 zarejestrować pod reg. M-IABU co miało oznaczać "I Alisher Burkhanovich Usmanov" i nazwać maszynę "Bourkhan" na cześć ojca. Ale maszyna miała nazwę "Bourkhan" od samego początku, a reg. "M-IABU" od 2009 roku...
Dodatkowo w prasie pojawiły się informacje, że maszyna jest zarejestrowana na Global Jet Luxemburg.
Warto dodać w tym miejscu, że Global Jet zajmuje się nie tylko charterem statków powietrznych, ale również zarządzaniem "flotą". Wydaje się, że w takim charakterze maszyna została powierzona firmie, gdyż próżno znaleźć w zakładce charter na stronie Global Jet-a A340-300.
Historia maszyna wydaje się być nieco inna. Otóż jak powszechnie wiadomo Roman Abramowicz jest właścicielem Chelsea Londyn, natomiast nieco mniej wiadomo, że pakiet 29% akcji w "sąsiednim" Arsenalu Londyn posiada Alisher Usmanov. Obaj Panowie doskonale się znają i nieraz byli widziani razem:
http://wyborcza.biz/biznes/55,101562,11 ... 18009.html
Pierwotną rejestracje M-ABUS można odczytać jako AB-ramowicz, US-manow. Sensownym wydaje się być przypuszczenie, że Panowie zakupili maszynę razem na spółkę "Bourkhan Group", później najwidoczniej plany się zmieniły.Maszyna stała się własnością Usmanowa poprzez spółkę Klaret Aviation, a informacja, że w 2012 roku Usmanow, kupił wielki odrzutowiec i nazwał go od imienia ojca wydaje się być tylko chwytem marketingowym służącym budowaniu legendy.
Tak czy inaczej to piękna maszyna i życzę Wam i sobie złapania "Bourkhana" na przelotowej
Pozdrawiam
Rok 2008 był ostatnim rokiem, w którym produkowano A340-300. W lipcu oddano egzemplarz dla Finnair, a we wrześniu ostatni egzemplarz dla.... No właśnie, dla kogo?
Piękne malowanie i rozmiar maszyny budziły zarówno zachwyt jak i spekulacje wśród spotterów. Smaczku dodawało również miejsce zarejestrowania maszyny.Wyspa Man położona w archipelagu Wysp Brytyjskich, na Morzu Irlandzkim, pomiędzy Wielką Brytanią i Irlandią, słynie z 3 rzeczy:
1/corocznych, najbardziej widowiskowych i najbardziej niebezpiecznych na świecie motocyklowych wyścigów ulicznych - Isle of Man TT
2/jest jedynym terytorium należącym do Wielkiej Brytanii, na którym nie obowiązuje ograniczenie prędkości.
3/posiada w spisie statków powietrznych maszynę,która nie jest w stanie wystartować z miejscowego lotniska:mrgreen:
Nazwa maszyny - "Bourkhan" - nawiązywała - jak się mogło wydawać do idola plemienia Kałmuk, które było plemieniem koczowniczym w Rosji. Kałmukowie żyli od początku XVII wieku wokół Morza Kaspijskiego i na stepach pomiędzy Morzem Kaspijskim i rzeką Wołgą. Wcześniej zamieszkiwali dalej na wschód w pobliżu Chin i brali udział w podbojach Dżyngis Chana. To zaś wskazywało w poszukiwaniach właściciela na kierunek wschodni.
Samolot zarejestrowany pod numerem rej. M-ABUS na firmę "Bourkhan Group" zaczął być szybko kojarzony z nazwiskiem Romana Abramowicza, zarówno z powodu nazwy jak i schematu malowania podobnego do 767-33AER P4-MES zwanego również "Bandit".
Maszyna dostarczona 16.10.2008 roku już 18.12.209 zmieniła operatora na "Klaret Aviation" a numer rejestracyjny na M-IABU. Wówczas jeszcze nikt nie powiązywał reg-a z nazwiskiem innego rosyjskiego oligarchy.
Alisher Burkhanovich Usmanov był na pierwszych stronach gazet w czerwcu 2012 roku, kiedy to na debiucie Facebook na Nasdaq zarobił ok. 1,3mld USD. Wówczas to według prasy miał nabyć A340-300 zarejestrować pod reg. M-IABU co miało oznaczać "I Alisher Burkhanovich Usmanov" i nazwać maszynę "Bourkhan" na cześć ojca. Ale maszyna miała nazwę "Bourkhan" od samego początku, a reg. "M-IABU" od 2009 roku...
Dodatkowo w prasie pojawiły się informacje, że maszyna jest zarejestrowana na Global Jet Luxemburg.
Warto dodać w tym miejscu, że Global Jet zajmuje się nie tylko charterem statków powietrznych, ale również zarządzaniem "flotą". Wydaje się, że w takim charakterze maszyna została powierzona firmie, gdyż próżno znaleźć w zakładce charter na stronie Global Jet-a A340-300.
Historia maszyna wydaje się być nieco inna. Otóż jak powszechnie wiadomo Roman Abramowicz jest właścicielem Chelsea Londyn, natomiast nieco mniej wiadomo, że pakiet 29% akcji w "sąsiednim" Arsenalu Londyn posiada Alisher Usmanov. Obaj Panowie doskonale się znają i nieraz byli widziani razem:
http://wyborcza.biz/biznes/55,101562,11 ... 18009.html
Pierwotną rejestracje M-ABUS można odczytać jako AB-ramowicz, US-manow. Sensownym wydaje się być przypuszczenie, że Panowie zakupili maszynę razem na spółkę "Bourkhan Group", później najwidoczniej plany się zmieniły.Maszyna stała się własnością Usmanowa poprzez spółkę Klaret Aviation, a informacja, że w 2012 roku Usmanow, kupił wielki odrzutowiec i nazwał go od imienia ojca wydaje się być tylko chwytem marketingowym służącym budowaniu legendy.
Tak czy inaczej to piękna maszyna i życzę Wam i sobie złapania "Bourkhana" na przelotowej
Pozdrawiam