Re: Jaki kupić aparat i obiektyw?
: 07 listopada 2006, 15:12
Witam,
<br>
chciałem się podzielić doświadczeniem swoim i innych z obiektywami przeznaczonymi do lustrzanek w celu obserwacji samolotów latających w przestrzeni nawigacji obszarowej. Przy pisaniu wypracowania uwzględniłem również komentarze użytkowników. Jest to wypracowanie adresowane głównie do początkujących użytkowników naszego forum. O aparatach kompaktowych pisać nie będę, bo na nich się nie znam. Powiem jedno- lustrzanka jest co najmniej 100 razy lepsza od kompaktu.
<br>
A oto dlaczego, przedstawię porównanie: Typowy kompakt vs. lustrzanki Canona vs. lustrzanki Nikona.
<br>
Przede wszystkim należy zapomnieć o określeniu "zoom optyczny". Należy za to przyjąć do wiadomości, że istnieją takie pojęcia jak "ogniskowa", "ekwiwalent".
<br><span style="font-weight: bold">Ogniskowa</span> jest mierzona w milimetrach. Jest to odległość od punktu głównego obiektywu do jego ogniska optycznego. W fotografii jest ściśle powiązana z kątem widzenia obiektywu. Im krótsza ogniskowa tym szerszy kąt widzenia. Im ogniskowa dłuższa tym kąt widzenia obiektywu jest węższy. Z uwagi na zależność od rozmiaru matrycy (rozmiar fizyczny) stosuje się tzw. <span style="font-weight: bold">ekwiwalent</span> ogniskowej. W kompaktach ekwiwalent jest większy, bo mają mniejsze matryce. W lustrzankach Canona współczynnik przedłużenia ogniskowej to 1.6x, podczas, gdy w lustrzankach Nikona jest to "tylko" 1.5x.
<br>
W kompaktach często podaje się wartości <span style="font-weight: bold">zoomów</span>. Jest to tylko marketing, który ma mało wspólnego z domysłami potencjalnych klientów. Jest to nic innego, jak stosunek najdłuższej ogniskowej do najkrótszej. W Sigmie 170-500 APO DG zoom optyczny wynosi 500/170=2,94x. Więc jest to wartość względna. W Sigmie 70-300 APO DG taki zoom wynosi 300/70=4.29! W Canonie 100-400L IS taki zoom to "tylko" 400/100=4x. Jakim cudem powiększenie w Canonie jest większe od powiększenia w Sigmie? Wszystko zależy od maksymalnej ogniskowej. W Canonie wynosi ona 400mm, a w Sigmie 300mm. Pomimo, że Sigma ma większy zoom optyczny, Canon bardziej powiększa. Zoom cyfrowy to szajs. Równie dobrze możecie sobie w Paincie powiększyć obraz.
<br>
Pamiętajmy, że w kompaktach optyka jest słaba. Lepiej nie brać zoomów większych niż 3x. Ale skoro już musimy (RNAV) to bierzmy aparaty Panasonic z serii FZ, lub Canony z serii S. W ekwiwalencie maksymalna ogniskowa w nich sięga ponad 300mm. Pamiętajmy też o tym, że w kompaktach nie można wymieniać obiektywów, co jest według mnie wadą, ale dla innych może być zaletą.<ul>Panasonic Lumix DMC-FZ1
<br>
Panasonic Lumix DMC-FZ50
<br>
Panasonic Lumix DMC-FZ30
<br>
Panasonic Lumix DMC-FZ5
<br>
Panasonic Lumix DMC-FZ20
<br>
Panasonic Lumix DMC-FZ10
<br>
Panasonic Lumix DMC-FZ2
<br>
Canon PowerShot S1 IS
<br>
Canon PowerShot S2 IS
<br>
Canon PowerShot S3 IS</ul>Canony z serii S mają stabilizatory obrazu, które mogą być przydatne w robieniu nieporuszonych zdjęć. Kompakty mają takie zalety nad lustrzankami jak: mała masa, są małe, można je zabrać do kieszeni, niektóre mają nawet odchylany ekran LCD, co jest bardzo pomocne. Za to wad mają więcej- słaby autofocus, gorsza optyka i można by więcej wymieniać. Są osoby, które kupują tańsze cyfrówki i przykładają do obiektywów lunety, czy lornetki. Nawet z niezłymi skutkami. Mam nadzieję, że ktoś oprócz mnie rozwinie temat kompaktów w osobnym temacie oraz dorzuci parę sampli. Gdybyście kiedyś porównywali optykę z kompaktów z optyką z lutrzanek i wyjdzie Wam, że ostrzejszy obraz dają kompakty- wiedzcie, że kompakty bardzo wyostrzają obraz.
<br>
W kompaktach są małe matryce typu CCD, które pokrywają niewielkie pole z tego, co "widzi" obiektyw. Wtedy jest ekwiwalent (do pełnoklatkowej matrycy 35mm (pokrywa całe pole widzenia obiektywu)), czyli ogniskowa się wydłuża. Oprócz tego, i kompakty i Nikony mają słabe matryce typu CCD. W lustrzankach Nikona te matryce są nieco lepsze. Matryce typu CCD dają gorszy obraz, a ponadto bardzo szumią na wyższycz czułościach (ISO). Lepsze są lustrzanki Canona z matrycami typu CMOS. Ich zaletą są jakość i niskie szumy. Są niestety drogie.
<br>
Nikon jako system nie bardzo nadaje się do "telefotografii". Ta firma ma mały i drogi wybór teleobiektywów. O wiele lepiej jest u Canona. W dalszej części będę pisał o Canonach, pozwalając sobie tylko na krótkie wspomnienie o korpusach Nikona.
<br>
Przede wszystkim podstawą wyboru jest <span style="text-decoration: underline"><span style="font-weight: bold">body</span></span> czyli sam korpus aparatu (bez obiekktywu). Tu kwestia wyboru zależy od stanu finansowego. Im więcej możemy zapłacić, tym lepiej. Uszereguję aparaty w następującej kolejności (od najgorszego do najlepszego, pod względem ogólnej jakości):
<br><ul>1. 300D
<br>
2. 350D
<br>
3. 400D
<br>
4. 20D
<br>
5. 30D</ul>
<br>
Parę osób się pytało, czemu 400D jest przed 20D. Oto argumenty, które przemawiają za 20D:
<br>
- większy korpus, a co za tym idzie, lepiej się trzyma,
<br>
- większa ergonomia (kółko nastaw zamiast przycisków),
<br>
- lepsza praca autofocusa (parę razy się przejechałem na autofocusie od 350D, gdy miałem mijankę ['] (Chociaż 400D ma autofocus od 30D, więc może poprawili))
<br>
- 20D jest już półprofesjonalny, ma takie zalety jak ISO 3200 (które co racja, się nie przydaje w RNAV-ie, ale do fotografowania wieczorami rodziny może się przydać)
<br>
- ludzie bardziej proponują 20D- link <a href="http://www.canon-board.info/showthread.php?t=14985" target="_blank" class="postlink">tutaj.</a>
<br>
Były to korpusy Canona. Do korpusów Nikona zaliczyć możemy:
<br><ul>D40
<br>
D50
<br>
D70s
<br>
D80</ul>
<br>
Z tych najlepszy będzie pewnie D70s lub jego następca D80.
<br>
Lepiej jest przeznaczyć większą kwotę na lepsze obiektywy, a mniejszą na aparat. Nie bez powodu mówi się, że obiektywy są ważniejsze od aparatu. Lecz odradzam kupowanie do dobrych aparatów słabe obiektywy. Nowe 300D (już go nie produkują) z obiektywem "w zestawie", czyli 18-55 możemy spokojnie kupić za 1500 złotych chociażby na allegro. Co do pozostałych aparatów, polecam serwis porównawczy cen- <a href="http://www.skapiec.pl" target="_blank">www.skapiec.pl</a> .
<br>
Teraz zostały <span style="text-decoration: underline"><span style="font-weight: bold">obiektywy</span></span>. Jest to rzecz najtrudniejsza. Nie polecam inwestowania w ciemne, tanie hiperzoomy. Do takich możemy zaliczyć na przykład Sigmę 170-500 APO DG. Są duże, ciężkie. Duże wartości przysłon wymuszają długie czasy. Jeżeli oprócz nawigacji obszarowej mamy zamiar fotografować również okolicę, makro, zwierzęta, to Sigma 70-300 APO DG w cenie do 1000 złotych będzie najlepszym, uniwersalnym wyborem.
<br>
Jeżeli mamy zamiar oprócz nawigacji obszarowej fotografować również przestrzeń kosmiczną (gwiazdy, mgławice, planety), najlepszym wyborem będą <span style="text-decoration: underline"><span style="font-weight: bold">rosyjskie</span></span> stałoogniskowe giganty typu <ul>Rubinar 1000/8
<br>
MTO 1000/10 CA
<br>
MTO1000/10 Macro</ul> Jest też Mirotar 1000/5.6. Na rosyjskich gigantach się nie znam, lecz wydaje mi się, że najlepszym wyborem będzie MTO 1000/10 Macro. Przy kupowaniu takich obiektywów musimy pamiętać o przejściówce EOS/M42, najlepiej z potwierdzeniem ostrości. Rosyjskie obiektywy lustrzane dają najlepszy stosunek cena/jakość, gdyż dzięki nim możemy odczytać rega. A kosztują jedynie kilkaset złotych. Oczywiście bez umiejętności się nie obejdzie. O jakich umiejętnościach mówię? Rosyjskie giganty są bardziej wymagające. Trzeba je jakoś trzymać, ustawiać ostrość i nacisnąć spust migawki. A zanim to nastąpi, trzeba nastawić parametry naświetlania. Rosyjskie giganty mają stałą światłosiłę, więc nie musimy się głowić, jaką przysłonę ustawić.
<br>
Do każdego obiektywu przeznaczonego do fotografowania samolotów nawigacji obszarowej najlepiej mieć <span style="text-decoration: underline"><span style="font-weight: bold">statyw</span></span>. I to solidny. Polecam statyw Manfrotto 190PROB i głowicę 484RC2. Należy pamiętać, że nie wszystkie obiektywy mają "podstawkę" do statywu. Wiem, że Canony prawie nigdy takich nie mają i trzeba je dokupywać osobno i są drogie, bo kosztują 300 złotych. Wiem, że Sigma 170-500 APO DG taką podstawkę ma w zestawie. Jest to bardzo pomocne, gdyż nie musimy mieć aparatu na statywie i w złym miejscu ustawiony środek ciężkości.
<br>
Funkcję statywu pełnią również <span style="text-decoration: underline"><span style="font-weight: bold">stabilizatory obrazu</span></span> (IS (Image Stabilizer- oznaczenie w Canonach), OS (Optical Stabilizer - oznaczenie w Sigmach). Niestety odpowiedniki obiektywów bez stabilizatorów są tańsze o około 1000 złotych. Za 1000 złotych możemy kupić porządny statyw Manfrotto i głowicę kulową. Wybór zależy od nas- czy wolimy wygodę IS-a, czy statyw.
<br>
Oczywiście statyw, czy IS nie są rzeczą obowiązkową. Można pieniądze przeznaczyć na lepszą optykę. Lecz z moich doświadczeń- w Sigmie 170-500 APO DG z statywem, pomimo, że było to niewygodne, co najmniej o 50% wzrastała ilość ostrych, nieporuszonych zdjęć. Z rosyjskimi gigantami lepiej nie fotografować w zenicie, tu statyw się przydaje raczej do samolotów oddalonych. Z obiektywami lustrzanymi typu Rubinar lepiej mieć podparcie na jakichś słupkach, ogrodzeniach, a nawet fotografować w pozycji leżącej.
<br>
Najlepszym wyborem będą <span style="text-decoration: underline"><span style="font-weight: bold">jasne, stałoogniskowe</span></span> obiektywy. Jako przykład możemy podać Canon 400/2.8. Niestety takie obiektywy kosztują po 30.000 złotych, więc je pominę ['].
<br>
Reasumując: Jeżeli po kupieniu aparatu mamy trochę (czytaj: dużo) pieniędzy, polecam Canona 100-400L IS z 2x konwerterem Canona lub Kenko.
<br>
Jeżeli mniej, to jeden z tych uniwersalnych: <ul>Canon 70-300 IS
<br>
Sigma 70-300 APO DG
<br>
Sigma 80-400 EX OS
<br>
Canon 70-200/4L</ul> Pamiętajmy, że w tych obiektywach konwertery stanowczo odpadają. Ostatni nie bardzo się nadaje do nawigacji obszarowej (bo jest za krótki, ale ma wszystkie pozostałe zalety, lekki, jasny itp.). Za pomocą ostatniego możemy jedynie rozpoznać samolot i malowanie, ale to wtedy, kiedy będzie w zenicie. Z konwerterami nie będzie działał autofocus, będą strasznie przyciemniały obraz i będą go mydliły (rozmazywały nawet przy dobrym doostrzeniu). Konwertery nadają się jedynie do dobrych "stałek", a jakie one są- mówiłem wcześniej. Sigmy są tańszymi odpowiednikami Canona.
<br>
Możemy wybrać również rosyjskie giganty zamiast uniwersalnych zoomów, jeżeli zależy nam na super powiększeniu i astrofotografii (mgławice, galaktyki) (kolega Togal fotografuje kosmos), to możemy brać rosyjskie giganty.
<br>
FAQ:
<br>
1. Jak obiektyw o ogniskowej 500mm powiększa?
<br>
Odp. Jeżeli wycropujesz z 1:1, to się zmieści w obrazku o wielkości 640x480. Wyśmienicie, nie? <img src="http://picsrv.fora.pl/images/smiles/icon_confused.gif" alt="Confused" border="0"> Obiektywy o mniejszych ogniskowych, nie będą dawały dużo mniejszej wielkości samolotów. Na przykład między 400mm, a 500mm nie ma wielkiej różnicy.
<br>
Tak na koniec- musicie wiedzieć, dlaczego wybraliście akurat taki aparat i obiektyw. Odpowiedź w stylu "bo tak poradzili na forum" nie jest dobrą odpowiedzią. Jeżeli dopiero zaczynacie przygodę z obserwacją nawigacji obszarowej, to radzę kupić najtańszy zestaw na jaki Was stać, a potem zobaczyć co dalej. Ja tutaj tylko zebrałem przykłady i podpowiedziałem. Polecam też bazę wiedzy o fotografii: <a href="http://www.prf-faq.prv.pl/" target="_blank">http://www.prf-faq.prv.pl/</a> .
<br>
A zresztą, polecam sample, one najwięcej powiedzą. <img src="http://picsrv.fora.pl/images/smiles/icon_wink.gif" alt="Wink" border="0"><br><br>
Togal, <span style="font-weight: bold">MTO 1000/10 CA</span>:
<br><a href="http://www.republika.pl/airlinerspl/lufthansa7_std.jpg" target="_blank">http://www.republika.pl/airlinerspl/luf ... std.jpg</a>
<br><a href="http://republika.pl/airlinerspl/airchina4_std.jpg" target="_blank">http://republika.pl/airlinerspl/airchina4_std.jpg</a>
<br><br>
Eltoro3, <span style="font-weight: bold">100-400L + konwerter 2x</span>:
<br><a href="http://www.eltoro3.x.wp.pl/samoloty/slides/2977.jpg" target="_blank">http://www.eltoro3.x.wp.pl/samoloty/slides/2977.jpg</a>
<br><a href="http://www.eltoro3.x.wp.pl/samoloty/slides/5712.jpg" target="_blank">http://www.eltoro3.x.wp.pl/samoloty/slides/5712.jpg</a>
<br><br>
Marcin J., goły <span style="font-weight: bold">70-200/4L</span>:
<br><a href="http://www.airnews.pl/view/show/3099" target="_blank">http://www.airnews.pl/view/show/3099</a>
<br><br>
tom634 (ja), goły <span style="font-weight: bold">70-200/4L</span>:
<br><a href="http://www.tomek.bighost.pl/16_09_2006/B747.jpg" target="_blank">http://www.tomek.bighost.pl/16_09_2006/B747.jpg</a>
<br><a href="http://www.tomek.bighost.pl/16_09_2006/tu134.jpg" target="_blank">http://www.tomek.bighost.pl/16_09_2006/tu134.jpg</a>
<br><br>
tom634 (ja), goła <span style="font-weight: bold">Sigma 170-500 APO DG</span>:
<br><a href="http://img213.imageshack.us/img213/9431 ... nsace6.jpg" target="_blank">http://img213.imageshack.us/img213/9431 ... ce6.jpg</a>
<br><a href="http://img137.imageshack.us/img137/4326/a009xh6.jpg" target="_blank">http://img137.imageshack.us/img137/4326/a009xh6.jpg</a>
<br><br>
grztus, <span style="font-weight: bold">Rubinar 1000/10</span>:
<br><a href="http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... orb6i.html" target="_blank">http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 6i.html</a>
<br><a href="http://i65.photobucket.com/albums/h216/ ... 0297sm.jpg" target="_blank">http://i65.photobucket.com/albums/h216/ ... 7sm.jpg</a>
<br><br>
Kshyhoo, <span style="font-weight: bold">Sigma 135-400 + konwerter 2x</span>:
<br><a href="http://www.airfoto.pl/index.php?module= ... acc89a333f" target="_blank">http://www.airfoto.pl/index.php?module= ... 89a333f</a>
<br><br>
Krzyś M., <span style="font-weight: bold">Sigma 70-300 APO DG</span>:
<br><a href="http://www.krzys121.cba.pl/gallery/index.php?id=19" target="_blank">http://www.krzys121.cba.pl/gallery/index.php?id=19</a>
<br><br>
Fotograf, <span style="font-weight: bold">Nikon D50 + Tamron 70-300 DI LD</span>:
<br><a href="http://images3.fotosik.pl/214/aba6c5038ef5af01.jpg" target="_blank">http://images3.fotosik.pl/214/aba6c5038ef5af01.jpg</a>
<br><br>
Jeżeli ktoś by chciał dorzucić swoje sample, serdecznie zapraszam.
<br>
Pozdrawiam.
<br>
P.S. Zachęcam do dyskusji i wytknięcia błędów <img src="http://picsrv.fora.pl/images/smiles/icon_wink.gif" alt="Wink" border="0"><br>_________________<br><span style="color: black"><a href="http://www.airliners.net/search/photo.s ... entry=true" target="_blank" class="postlink">Moje zdjęcia na airliners.net</a></span></span><span class="gensmall"><br><br>Ostatnio zmieniony przez tom634 dnia Pią 19:02, 10 Lis 2006, w całości zmieniany 4 razy</span>
<br>
chciałem się podzielić doświadczeniem swoim i innych z obiektywami przeznaczonymi do lustrzanek w celu obserwacji samolotów latających w przestrzeni nawigacji obszarowej. Przy pisaniu wypracowania uwzględniłem również komentarze użytkowników. Jest to wypracowanie adresowane głównie do początkujących użytkowników naszego forum. O aparatach kompaktowych pisać nie będę, bo na nich się nie znam. Powiem jedno- lustrzanka jest co najmniej 100 razy lepsza od kompaktu.
<br>
A oto dlaczego, przedstawię porównanie: Typowy kompakt vs. lustrzanki Canona vs. lustrzanki Nikona.
<br>
Przede wszystkim należy zapomnieć o określeniu "zoom optyczny". Należy za to przyjąć do wiadomości, że istnieją takie pojęcia jak "ogniskowa", "ekwiwalent".
<br><span style="font-weight: bold">Ogniskowa</span> jest mierzona w milimetrach. Jest to odległość od punktu głównego obiektywu do jego ogniska optycznego. W fotografii jest ściśle powiązana z kątem widzenia obiektywu. Im krótsza ogniskowa tym szerszy kąt widzenia. Im ogniskowa dłuższa tym kąt widzenia obiektywu jest węższy. Z uwagi na zależność od rozmiaru matrycy (rozmiar fizyczny) stosuje się tzw. <span style="font-weight: bold">ekwiwalent</span> ogniskowej. W kompaktach ekwiwalent jest większy, bo mają mniejsze matryce. W lustrzankach Canona współczynnik przedłużenia ogniskowej to 1.6x, podczas, gdy w lustrzankach Nikona jest to "tylko" 1.5x.
<br>
W kompaktach często podaje się wartości <span style="font-weight: bold">zoomów</span>. Jest to tylko marketing, który ma mało wspólnego z domysłami potencjalnych klientów. Jest to nic innego, jak stosunek najdłuższej ogniskowej do najkrótszej. W Sigmie 170-500 APO DG zoom optyczny wynosi 500/170=2,94x. Więc jest to wartość względna. W Sigmie 70-300 APO DG taki zoom wynosi 300/70=4.29! W Canonie 100-400L IS taki zoom to "tylko" 400/100=4x. Jakim cudem powiększenie w Canonie jest większe od powiększenia w Sigmie? Wszystko zależy od maksymalnej ogniskowej. W Canonie wynosi ona 400mm, a w Sigmie 300mm. Pomimo, że Sigma ma większy zoom optyczny, Canon bardziej powiększa. Zoom cyfrowy to szajs. Równie dobrze możecie sobie w Paincie powiększyć obraz.
<br>
Pamiętajmy, że w kompaktach optyka jest słaba. Lepiej nie brać zoomów większych niż 3x. Ale skoro już musimy (RNAV) to bierzmy aparaty Panasonic z serii FZ, lub Canony z serii S. W ekwiwalencie maksymalna ogniskowa w nich sięga ponad 300mm. Pamiętajmy też o tym, że w kompaktach nie można wymieniać obiektywów, co jest według mnie wadą, ale dla innych może być zaletą.<ul>Panasonic Lumix DMC-FZ1
<br>
Panasonic Lumix DMC-FZ50
<br>
Panasonic Lumix DMC-FZ30
<br>
Panasonic Lumix DMC-FZ5
<br>
Panasonic Lumix DMC-FZ20
<br>
Panasonic Lumix DMC-FZ10
<br>
Panasonic Lumix DMC-FZ2
<br>
Canon PowerShot S1 IS
<br>
Canon PowerShot S2 IS
<br>
Canon PowerShot S3 IS</ul>Canony z serii S mają stabilizatory obrazu, które mogą być przydatne w robieniu nieporuszonych zdjęć. Kompakty mają takie zalety nad lustrzankami jak: mała masa, są małe, można je zabrać do kieszeni, niektóre mają nawet odchylany ekran LCD, co jest bardzo pomocne. Za to wad mają więcej- słaby autofocus, gorsza optyka i można by więcej wymieniać. Są osoby, które kupują tańsze cyfrówki i przykładają do obiektywów lunety, czy lornetki. Nawet z niezłymi skutkami. Mam nadzieję, że ktoś oprócz mnie rozwinie temat kompaktów w osobnym temacie oraz dorzuci parę sampli. Gdybyście kiedyś porównywali optykę z kompaktów z optyką z lutrzanek i wyjdzie Wam, że ostrzejszy obraz dają kompakty- wiedzcie, że kompakty bardzo wyostrzają obraz.
<br>
W kompaktach są małe matryce typu CCD, które pokrywają niewielkie pole z tego, co "widzi" obiektyw. Wtedy jest ekwiwalent (do pełnoklatkowej matrycy 35mm (pokrywa całe pole widzenia obiektywu)), czyli ogniskowa się wydłuża. Oprócz tego, i kompakty i Nikony mają słabe matryce typu CCD. W lustrzankach Nikona te matryce są nieco lepsze. Matryce typu CCD dają gorszy obraz, a ponadto bardzo szumią na wyższycz czułościach (ISO). Lepsze są lustrzanki Canona z matrycami typu CMOS. Ich zaletą są jakość i niskie szumy. Są niestety drogie.
<br>
Nikon jako system nie bardzo nadaje się do "telefotografii". Ta firma ma mały i drogi wybór teleobiektywów. O wiele lepiej jest u Canona. W dalszej części będę pisał o Canonach, pozwalając sobie tylko na krótkie wspomnienie o korpusach Nikona.
<br>
Przede wszystkim podstawą wyboru jest <span style="text-decoration: underline"><span style="font-weight: bold">body</span></span> czyli sam korpus aparatu (bez obiekktywu). Tu kwestia wyboru zależy od stanu finansowego. Im więcej możemy zapłacić, tym lepiej. Uszereguję aparaty w następującej kolejności (od najgorszego do najlepszego, pod względem ogólnej jakości):
<br><ul>1. 300D
<br>
2. 350D
<br>
3. 400D
<br>
4. 20D
<br>
5. 30D</ul>
<br>
Parę osób się pytało, czemu 400D jest przed 20D. Oto argumenty, które przemawiają za 20D:
<br>
- większy korpus, a co za tym idzie, lepiej się trzyma,
<br>
- większa ergonomia (kółko nastaw zamiast przycisków),
<br>
- lepsza praca autofocusa (parę razy się przejechałem na autofocusie od 350D, gdy miałem mijankę ['] (Chociaż 400D ma autofocus od 30D, więc może poprawili))
<br>
- 20D jest już półprofesjonalny, ma takie zalety jak ISO 3200 (które co racja, się nie przydaje w RNAV-ie, ale do fotografowania wieczorami rodziny może się przydać)
<br>
- ludzie bardziej proponują 20D- link <a href="http://www.canon-board.info/showthread.php?t=14985" target="_blank" class="postlink">tutaj.</a>
<br>
Były to korpusy Canona. Do korpusów Nikona zaliczyć możemy:
<br><ul>D40
<br>
D50
<br>
D70s
<br>
D80</ul>
<br>
Z tych najlepszy będzie pewnie D70s lub jego następca D80.
<br>
Lepiej jest przeznaczyć większą kwotę na lepsze obiektywy, a mniejszą na aparat. Nie bez powodu mówi się, że obiektywy są ważniejsze od aparatu. Lecz odradzam kupowanie do dobrych aparatów słabe obiektywy. Nowe 300D (już go nie produkują) z obiektywem "w zestawie", czyli 18-55 możemy spokojnie kupić za 1500 złotych chociażby na allegro. Co do pozostałych aparatów, polecam serwis porównawczy cen- <a href="http://www.skapiec.pl" target="_blank">www.skapiec.pl</a> .
<br>
Teraz zostały <span style="text-decoration: underline"><span style="font-weight: bold">obiektywy</span></span>. Jest to rzecz najtrudniejsza. Nie polecam inwestowania w ciemne, tanie hiperzoomy. Do takich możemy zaliczyć na przykład Sigmę 170-500 APO DG. Są duże, ciężkie. Duże wartości przysłon wymuszają długie czasy. Jeżeli oprócz nawigacji obszarowej mamy zamiar fotografować również okolicę, makro, zwierzęta, to Sigma 70-300 APO DG w cenie do 1000 złotych będzie najlepszym, uniwersalnym wyborem.
<br>
Jeżeli mamy zamiar oprócz nawigacji obszarowej fotografować również przestrzeń kosmiczną (gwiazdy, mgławice, planety), najlepszym wyborem będą <span style="text-decoration: underline"><span style="font-weight: bold">rosyjskie</span></span> stałoogniskowe giganty typu <ul>Rubinar 1000/8
<br>
MTO 1000/10 CA
<br>
MTO1000/10 Macro</ul> Jest też Mirotar 1000/5.6. Na rosyjskich gigantach się nie znam, lecz wydaje mi się, że najlepszym wyborem będzie MTO 1000/10 Macro. Przy kupowaniu takich obiektywów musimy pamiętać o przejściówce EOS/M42, najlepiej z potwierdzeniem ostrości. Rosyjskie obiektywy lustrzane dają najlepszy stosunek cena/jakość, gdyż dzięki nim możemy odczytać rega. A kosztują jedynie kilkaset złotych. Oczywiście bez umiejętności się nie obejdzie. O jakich umiejętnościach mówię? Rosyjskie giganty są bardziej wymagające. Trzeba je jakoś trzymać, ustawiać ostrość i nacisnąć spust migawki. A zanim to nastąpi, trzeba nastawić parametry naświetlania. Rosyjskie giganty mają stałą światłosiłę, więc nie musimy się głowić, jaką przysłonę ustawić.
<br>
Do każdego obiektywu przeznaczonego do fotografowania samolotów nawigacji obszarowej najlepiej mieć <span style="text-decoration: underline"><span style="font-weight: bold">statyw</span></span>. I to solidny. Polecam statyw Manfrotto 190PROB i głowicę 484RC2. Należy pamiętać, że nie wszystkie obiektywy mają "podstawkę" do statywu. Wiem, że Canony prawie nigdy takich nie mają i trzeba je dokupywać osobno i są drogie, bo kosztują 300 złotych. Wiem, że Sigma 170-500 APO DG taką podstawkę ma w zestawie. Jest to bardzo pomocne, gdyż nie musimy mieć aparatu na statywie i w złym miejscu ustawiony środek ciężkości.
<br>
Funkcję statywu pełnią również <span style="text-decoration: underline"><span style="font-weight: bold">stabilizatory obrazu</span></span> (IS (Image Stabilizer- oznaczenie w Canonach), OS (Optical Stabilizer - oznaczenie w Sigmach). Niestety odpowiedniki obiektywów bez stabilizatorów są tańsze o około 1000 złotych. Za 1000 złotych możemy kupić porządny statyw Manfrotto i głowicę kulową. Wybór zależy od nas- czy wolimy wygodę IS-a, czy statyw.
<br>
Oczywiście statyw, czy IS nie są rzeczą obowiązkową. Można pieniądze przeznaczyć na lepszą optykę. Lecz z moich doświadczeń- w Sigmie 170-500 APO DG z statywem, pomimo, że było to niewygodne, co najmniej o 50% wzrastała ilość ostrych, nieporuszonych zdjęć. Z rosyjskimi gigantami lepiej nie fotografować w zenicie, tu statyw się przydaje raczej do samolotów oddalonych. Z obiektywami lustrzanymi typu Rubinar lepiej mieć podparcie na jakichś słupkach, ogrodzeniach, a nawet fotografować w pozycji leżącej.
<br>
Najlepszym wyborem będą <span style="text-decoration: underline"><span style="font-weight: bold">jasne, stałoogniskowe</span></span> obiektywy. Jako przykład możemy podać Canon 400/2.8. Niestety takie obiektywy kosztują po 30.000 złotych, więc je pominę ['].
<br>
Reasumując: Jeżeli po kupieniu aparatu mamy trochę (czytaj: dużo) pieniędzy, polecam Canona 100-400L IS z 2x konwerterem Canona lub Kenko.
<br>
Jeżeli mniej, to jeden z tych uniwersalnych: <ul>Canon 70-300 IS
<br>
Sigma 70-300 APO DG
<br>
Sigma 80-400 EX OS
<br>
Canon 70-200/4L</ul> Pamiętajmy, że w tych obiektywach konwertery stanowczo odpadają. Ostatni nie bardzo się nadaje do nawigacji obszarowej (bo jest za krótki, ale ma wszystkie pozostałe zalety, lekki, jasny itp.). Za pomocą ostatniego możemy jedynie rozpoznać samolot i malowanie, ale to wtedy, kiedy będzie w zenicie. Z konwerterami nie będzie działał autofocus, będą strasznie przyciemniały obraz i będą go mydliły (rozmazywały nawet przy dobrym doostrzeniu). Konwertery nadają się jedynie do dobrych "stałek", a jakie one są- mówiłem wcześniej. Sigmy są tańszymi odpowiednikami Canona.
<br>
Możemy wybrać również rosyjskie giganty zamiast uniwersalnych zoomów, jeżeli zależy nam na super powiększeniu i astrofotografii (mgławice, galaktyki) (kolega Togal fotografuje kosmos), to możemy brać rosyjskie giganty.
<br>
FAQ:
<br>
1. Jak obiektyw o ogniskowej 500mm powiększa?
<br>
Odp. Jeżeli wycropujesz z 1:1, to się zmieści w obrazku o wielkości 640x480. Wyśmienicie, nie? <img src="http://picsrv.fora.pl/images/smiles/icon_confused.gif" alt="Confused" border="0"> Obiektywy o mniejszych ogniskowych, nie będą dawały dużo mniejszej wielkości samolotów. Na przykład między 400mm, a 500mm nie ma wielkiej różnicy.
<br>
Tak na koniec- musicie wiedzieć, dlaczego wybraliście akurat taki aparat i obiektyw. Odpowiedź w stylu "bo tak poradzili na forum" nie jest dobrą odpowiedzią. Jeżeli dopiero zaczynacie przygodę z obserwacją nawigacji obszarowej, to radzę kupić najtańszy zestaw na jaki Was stać, a potem zobaczyć co dalej. Ja tutaj tylko zebrałem przykłady i podpowiedziałem. Polecam też bazę wiedzy o fotografii: <a href="http://www.prf-faq.prv.pl/" target="_blank">http://www.prf-faq.prv.pl/</a> .
<br>
A zresztą, polecam sample, one najwięcej powiedzą. <img src="http://picsrv.fora.pl/images/smiles/icon_wink.gif" alt="Wink" border="0"><br><br>
Togal, <span style="font-weight: bold">MTO 1000/10 CA</span>:
<br><a href="http://www.republika.pl/airlinerspl/lufthansa7_std.jpg" target="_blank">http://www.republika.pl/airlinerspl/luf ... std.jpg</a>
<br><a href="http://republika.pl/airlinerspl/airchina4_std.jpg" target="_blank">http://republika.pl/airlinerspl/airchina4_std.jpg</a>
<br><br>
Eltoro3, <span style="font-weight: bold">100-400L + konwerter 2x</span>:
<br><a href="http://www.eltoro3.x.wp.pl/samoloty/slides/2977.jpg" target="_blank">http://www.eltoro3.x.wp.pl/samoloty/slides/2977.jpg</a>
<br><a href="http://www.eltoro3.x.wp.pl/samoloty/slides/5712.jpg" target="_blank">http://www.eltoro3.x.wp.pl/samoloty/slides/5712.jpg</a>
<br><br>
Marcin J., goły <span style="font-weight: bold">70-200/4L</span>:
<br><a href="http://www.airnews.pl/view/show/3099" target="_blank">http://www.airnews.pl/view/show/3099</a>
<br><br>
tom634 (ja), goły <span style="font-weight: bold">70-200/4L</span>:
<br><a href="http://www.tomek.bighost.pl/16_09_2006/B747.jpg" target="_blank">http://www.tomek.bighost.pl/16_09_2006/B747.jpg</a>
<br><a href="http://www.tomek.bighost.pl/16_09_2006/tu134.jpg" target="_blank">http://www.tomek.bighost.pl/16_09_2006/tu134.jpg</a>
<br><br>
tom634 (ja), goła <span style="font-weight: bold">Sigma 170-500 APO DG</span>:
<br><a href="http://img213.imageshack.us/img213/9431 ... nsace6.jpg" target="_blank">http://img213.imageshack.us/img213/9431 ... ce6.jpg</a>
<br><a href="http://img137.imageshack.us/img137/4326/a009xh6.jpg" target="_blank">http://img137.imageshack.us/img137/4326/a009xh6.jpg</a>
<br><br>
grztus, <span style="font-weight: bold">Rubinar 1000/10</span>:
<br><a href="http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... orb6i.html" target="_blank">http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 6i.html</a>
<br><a href="http://i65.photobucket.com/albums/h216/ ... 0297sm.jpg" target="_blank">http://i65.photobucket.com/albums/h216/ ... 7sm.jpg</a>
<br><br>
Kshyhoo, <span style="font-weight: bold">Sigma 135-400 + konwerter 2x</span>:
<br><a href="http://www.airfoto.pl/index.php?module= ... acc89a333f" target="_blank">http://www.airfoto.pl/index.php?module= ... 89a333f</a>
<br><br>
Krzyś M., <span style="font-weight: bold">Sigma 70-300 APO DG</span>:
<br><a href="http://www.krzys121.cba.pl/gallery/index.php?id=19" target="_blank">http://www.krzys121.cba.pl/gallery/index.php?id=19</a>
<br><br>
Fotograf, <span style="font-weight: bold">Nikon D50 + Tamron 70-300 DI LD</span>:
<br><a href="http://images3.fotosik.pl/214/aba6c5038ef5af01.jpg" target="_blank">http://images3.fotosik.pl/214/aba6c5038ef5af01.jpg</a>
<br><br>
Jeżeli ktoś by chciał dorzucić swoje sample, serdecznie zapraszam.
<br>
Pozdrawiam.
<br>
P.S. Zachęcam do dyskusji i wytknięcia błędów <img src="http://picsrv.fora.pl/images/smiles/icon_wink.gif" alt="Wink" border="0"><br>_________________<br><span style="color: black"><a href="http://www.airliners.net/search/photo.s ... entry=true" target="_blank" class="postlink">Moje zdjęcia na airliners.net</a></span></span><span class="gensmall"><br><br>Ostatnio zmieniony przez tom634 dnia Pią 19:02, 10 Lis 2006, w całości zmieniany 4 razy</span>