Ostrość - problemy...

Tutaj dyskutujemy o sprzęcie potrzebnym do obserwacji RNAV i o sprzęcie do fotografowania...
mandhor
Posty: 3
Rejestracja: 29 marca 2010, 11:52
Lokalizacja: Gniezno, Poland

Witam wszystkich,

Będąc posiadaczem Synty 8" (i paru innych szkiełek -> patrz sygnaturka) z racji zainteresowań astro, trafiłem na fotki samolotów na wysokościach przelotowych. I w końcu trafiłem tutaj :mrgreen:

Od tamtej pory trafiło mi się jedno względnie pogodne popołudnie, kiedy to mogłem wytargać telepa i podpiąć pod niego EOS'a 350D. Skierowanie rury na przelatujący samolot pokazało mi, że zrobienie dobrej foty nie będzie proste, z powodu choćby szybkości samolotu 800+ kph - i trudności odpowiedniego wyostrzenia ;-)
O ile prowadzenie teleskopu za samolotem nie jest dla mnie wielkim wyzwaniem, to odpowiednie ustawienie ostrości już jest. Mały wizjer, nieduży samolot w kadrze - brak szczegółów, na których mogę ustawić focus.

Jak już wspomniałem o moich zainteresowaniach astro (teleskop kupowałem z myślą o astro już dłuższy czas temu), jestem świadom, że seeing zależy od wielu czynników - m.in. wilgotności, wiatru, temperatury, itd. (dzięki KILLERowi z extremespotting za uświadomienie, że to jest równie istotne przy obserwacjach samolotów, jak przy obserwacjach astro, mimo mniejszej warstwy atmosfery pomiędzy obserwatorem a obiektem) Czekam też na idealne warunki, a tych ostatnio nie ma wcale (nawet dobrych nie ma :-( ) - same chmurwy.

Wobec tego drodzy koledzy użytkownicy Synty, zwracam się do Was z pytaniem jak dobrze wyostrzyć na samolocie ? Jak się udaje wyostrzyć, żeby uzyskać takie zdjęcia jak widzę w galeriach ? Macie jakieś triki w zanadrzu oprócz "praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka" ? :mrgreen:

Zastanawiam się nad takim ustrojstwem do Canona, które nazywa się "dandelion" (koszt ok. 100pln) - to taki rosyjski gadżet, który potwierdza ostrość w punktach AF, wymuszając na aparacie podświetlanie punktu AF na matówce.
Czy ktoś z Was z tego korzystał ? Warto się w to zaopatrzyć ?

Moje pierwsze próby (trochę wstyd :-P ) i problemy z ostrością poniżej...
Wizzair - Airbus A320-232(3)
LOT - Embraer 170
Jeśli jesteście pewni lub macie poważne podejrzenie, że to może być wina kolimacji - dajcie znać proszę :-)

Pozdrawiam,
Wojtek

Edit tym kolorem
Ostatnio zmieniony 31 marca 2010, 11:51 przez mandhor, łącznie zmieniany 2 razy.
Canon 350D, EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM, EF 50mm f/1.8, Synta 8", Barlow GSO ED 2" 2x, SP 10mm, SP 25mm, SW UWA 17mm, adapter M42/T2/Canon, złączki do projekcji okularowej, DO Entry 10x50
twitter blogspot digart
CARGO
Posty: 344
Rejestracja: 26 października 2008, 23:09
Lokalizacja: Proszówki

Witaj Wojtku na naszym forum!

Bardzo dobrze, że do nas trafiłeś, chciałbym Ci przekazać kilka rad - mam nadzieje, że przydatnych - z punktu widzenia osoby, która jeszcze nie tak dawno używała Synty 8" do RNAV Spottingu. Na początku swojej przygody z tym teleskopem sen z powiek spędzało mi to o czym właśnie mówisz - problem ostrości, zdjęcia były mało ostre co przekładało się na kiepską jakość zdjęcia, zresztą już później też miałem zastrzeżenia co do ostrości swoich zdjęć.

Moim zdaniem (podkreślam - moim subiektywnym zdaniem) najważniejszy jest trening - czyli musisz w miarę możliwości, ciągle robić zdjęcia samolotom szlifując swoje umiejętności do takiego poziomu aż wreszcie będziesz usatysfakcjonowany zdjęciem przelotówki, które sam zorbiłeś. Pamiętam, że jak miałem dłuższą przerwę w foceniu to potem było trochę trudniej - trzeba było na nowo przyzwyczaić się do takiego ustawiania ostrości aby było w miarę ładnie i możliwie wyraźnie. Bardzo słusznie zauważyłeś jak duże znaczenie ma stan pogody (min. czystość powietrza - przejżystość, wilgotność, czy jest np. falowanie itp.) bez tego trudno o naprawdę ostre zdjęcie.

Ale abyś mógł coraz lepiej ostrzyć musisz mieć poprawnie skolimowany teleskop! Lustro nie może być nadmiernie zakurzone czy zabrudzone - jeśli takie masz to postaraj się je wyczyścić. Różnica przed i po umyciu lustra była w moim przypadku istotnie zauważalna. Kolimacji należy pilnować zwłaszcza w przypadku jak gdzieś przewoziłeś Synte w aucie np. na dogodną miejscówkę. Sprawdź również jak masz dobrze ustawioną ostrość w wizjerze Twojego Canona - jeśli sam tego nie jesteś pewien poproś jakąś inną osobę aby Ci ją ustawiła. Wiem, że to zabrzmi conajmniej głupio ale staraj się robić zdjęciach na możliwie najniższych wartościach ISO, wtedy gdy są sprzyjające ku temu warunki świetlne.

Kolejna moja subiektywna uwaga - mi barlow pomagał w lepszym ustawianiu ostrości, spróbuj go użyć do spottingu jeśli posiadasz odpowiednie przejściówki by połączyć go z aparatem - zobaczysz jakie to da efekty w Twoim przypadku. Focąc takim barlowem jaki masz w podpisie - GSO ED 2x 2" - było mi łatwiej ustawić ostrość bo widziałem w wizjerze aparatu więcej szczegółów niż przez "gołą" Syntę (powtórze się i powiem to co wiele razy było pisane na forum, że używanie barlowa to swoisty kompromis - im większe powiększenie tym mniejsza jasność...). Możesz też pomyśleć, jeśli nie masz, nad dodatkowym ułożyskowaniem swojej Synty - nie jest to niezbędnie konieczne ale dużo ułatwia w prowadzeniu i w ostrzeniu, ja w swojej nie miałem ale jak będę miał w przyszłości kolejną Synte to wiem, że będzie ułożyskowana...
Wracając do kwesti zakupu jakiegoś "dandeliona" (pierwsze słyszę :-) ) moim zdaniem jest to zbyteczna rzecz, ja bym jej nie kupił.

Skup się na trenningu sprawdzając kolimacje i czystość lustra, pomyśl ewentualnie nad Barlowem i dodatkowym ułożyskowaniem !

PS. Niezłe zdjęcia, jak na "pierwsze koty za płoty" to całkiem przyzwoite. Mam nadzieję, że nadal będziesz rozwijał swoją pasję do RNAV Spottingu :-)
Pozdrawiam DŚ
mandhor
Posty: 3
Rejestracja: 29 marca 2010, 11:52
Lokalizacja: Gniezno, Poland

CARGO pisze: Ale abyś mógł coraz lepiej ostrzyć musisz mieć poprawnie skolimowany teleskop! Lustro nie może być nadmiernie zakurzone czy zabrudzone - jeśli takie masz to postaraj się je wyczyścić. Różnica przed i po umyciu lustra była w moim przypadku istotnie zauważalna. Kolimacji należy pilnować zwłaszcza w przypadku jak gdzieś przewoziłeś Synte w aucie np. na dogodną miejscówkę. Sprawdź również jak masz dobrze ustawioną ostrość w wizjerze Twojego Canona - jeśli sam tego nie jesteś pewien poproś jakąś inną osobę aby Ci ją ustawiła. Wiem, że to zabrzmi conajmniej głupio ale staraj się robić zdjęciach na możliwie najniższych wartościach ISO, wtedy gdy są sprzyjające ku temu warunki świetlne.
No właśnie, kolimacja. Tak naprawdę większość czasu się nią nie przejmuję, gdyż przy wizualu za dużo nie widać. Woziłem telepa dość dużo, może w trakcie podróży się trochę rozregulował... W każdym bądź razie w planach mam zakup kolimatora laserowego i wyczyszczenie lustra głównego (trochę się na nim już chyba uzbierało - odpryski czarnej farby, trochę kurzu) - za jakieś dwa tygodnie (lub wcześniej) powiem co i jak :-)
Co do ustawienia dioptrażu w wizjerze aparatu - ustawiony mam pod moje oko, tu nie ma się co zastanawiać (robię też trochę 'zwykłych' fotek, można powiedzieć, że znam się trochę na technice foto). Jeśli chodzi o ISO - to jestem świadom tego, że im mniejsze ISO - tym mniejszy szum i ostrzejsza fota na wyjściu. Doskonale widzę to przy robieniu zwykłych zdjęć. Z tego co sprawdzałem (przeliczałem) dla mojego modelu EOSa (350D) nie ma dużej różnicy w "głębokości studni" (czyli ile elektronów max rejestruje się przy danym ISO; dokładne dane mogę podać jak będę jutro w pracy, bo tam mam zapisane w kalendarzu) pomiędzy ISO 400 a 800, przy czym 800 pokazuje już trochę szumu, zwłaszcza na jednolitych fragmentach obrazu pod kątem koloru (np. niebo). Z reguły staram się używać najniższego sensownego wzmocnienia ISO.
CARGO pisze: Kolejna moja subiektywna uwaga - mi barlow pomagał w lepszym ustawianiu ostrości, spróbuj go użyć do spottingu jeśli posiadasz odpowiednie przejściówki by połączyć go z aparatem - zobaczysz jakie to da efekty w Twoim przypadku. Focąc takim barlowem jaki masz w podpisie - GSO ED 2x 2" - było mi łatwiej ustawić ostrość bo widziałem w wizjerze aparatu więcej szczegółów niż przez "gołą" Syntę (powtórze się i powiem to co wiele razy było pisane na forum, że używanie barlowa to swoisty kompromis - im większe powiększenie tym mniejsza jasność...). Możesz też pomyśleć, jeśli nie masz, nad dodatkowym ułożyskowaniem swojej Synty - nie jest to niezbędnie konieczne ale dużo ułatwia w prowadzeniu i w ostrzeniu, ja w swojej nie miałem ale jak będę miał w przyszłości kolejną Synte to wiem, że będzie ułożyskowana...
Powiem tyle, że barlow jak na razie nie pomógł mi za bardzo, ale miałem tylko 1 próbę z jego udziałem do tej pory - eh ta pogoda :-( To, że tracę fotony na szkle to już wielokrotnie zauważyłem przy jakichś ciemniejszych mgławiczkach tudzież galaktykach. Cóż, tak jak mówisz - kompromis ;-) Powiększenie za jasność... O ile w jaśniejszej części dnia nie stanowi to problemu, to wieczorem można dać sobie spokój.
Jeśli chodzi o poprawę "ślizgu" to nie używam łożysk, tylko na obracające się płyty podstawy użyłem jakiegoś sprayu z filmem teflonowym - pomaga.
CARGO pisze: Wracając do kwesti zakupu jakiegoś "dandeliona" (pierwsze słyszę :-) ) moim zdaniem jest to zbyteczna rzecz, ja bym jej nie kupił.
Niewiele, ale coś o dandelionie
CARGO pisze: Skup się na trenningu sprawdzając kolimacje i czystość lustra, pomyśl ewentualnie nad Barlowem i dodatkowym ułożyskowaniem !

PS. Niezłe zdjęcia, jak na "pierwsze koty za płoty" to całkiem przyzwoite. Mam nadzieję, że nadal będziesz rozwijał swoją pasję do RNAV Spottingu :-)
Będę o tym pamiętał :-) Teraz tylko czekam za czystym niebem...
Dzięki za pocieszenie ad. fotek :lol:

Pozdrawiam serdecznie,
Wojtek
Canon 350D, EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM, EF 50mm f/1.8, Synta 8", Barlow GSO ED 2" 2x, SP 10mm, SP 25mm, SW UWA 17mm, adapter M42/T2/Canon, złączki do projekcji okularowej, DO Entry 10x50
twitter blogspot digart
damian1982
Posty: 37
Rejestracja: 05 lipca 2008, 21:31
Lokalizacja: Skawina, SKAVI, EPKK
Kontakt:

No właśnie, kolimacja. Tak naprawdę większość czasu się nią nie przejmuję, gdyż przy wizualu za dużo nie widać. Woziłem telepa dość dużo, może w trakcie podróży się trochę rozregulował... W każdym bądź razie w planach mam zakup kolimatora laserowego i wyczyszczenie lustra głównego
Jeśli chodzi o moje doświadczenie, kiedy jadę na miejscówkę zawsze kolimuję syntę po transporcie. Jeszcze się nie zdarzyło aby się nie rozregulowała w czasie jazdy. Myślę że CARGO ma 100% rację w tej kwestii.
Z tego co sprawdzałem (przeliczałem) dla mojego modelu EOSa (350D) nie ma dużej różnicy w "głębokości studni" (czyli ile elektronów max rejestruje się przy danym ISO
Rejestrujesz elektrony czy fotony, jest do tego jakaś tabela?
tel: +48609658678 GG: 1601410
http://www.fly-news.pl - tutaj możesz nabyć kalendarz lotniczy
http://picasaweb.google.pl/szymula.damian
Obrazek
Awatar użytkownika
Gryni
Posty: 1110
Rejestracja: 07 lutego 2007, 00:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała EPBA

Ja napiszę tak. mandhor, napisałeś do nas z prośbą o wskazówki aby pochwalić się zdjęciami na jednym z for o tematyce fotografii lotniczej, podczas gdy my nie widzieliśmy ani jednego Twojego zdjęcia u nas.
Pochwaliłbyś się.
ZRT460/457M
mandhor
Posty: 3
Rejestracja: 29 marca 2010, 11:52
Lokalizacja: Gniezno, Poland

Witam,

Na własne oczy przekonałem się jak istotna jest kolimacja, o czym wiele osób z różnych miejsc/forów/etc mi mówiło - własny przykład. Muszę jeszcze umyć lustro bo mam pełno syfu z poprzedniego sezonu ;-)

@damian1982 - Co do rejestracji na matrycy polecam ten wątek -link do posta zawierającego dyskusję i przydatny URL.

@Gryni - w pierwszym poście umieściłem dwa linki do pierwszych fotek... A tutaj jedynie troszkę lepsza fotka z wczoraj popołudnia/wieczora (już po kolimacji). Nadal niestety daleko do perfekcji i chwalić się nie ma czym ;-) Podobnie dzisiaj z przedpołudnia TC-JFZ przez warstwę chmur (wyciągnięte trochę kontrastem).

Pozdrawiam,
W.
Canon 350D, EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM, EF 50mm f/1.8, Synta 8", Barlow GSO ED 2" 2x, SP 10mm, SP 25mm, SW UWA 17mm, adapter M42/T2/Canon, złączki do projekcji okularowej, DO Entry 10x50
twitter blogspot digart
BF
Posty: 8
Rejestracja: 09 czerwca 2023, 13:52
Lokalizacja: Centrum

Witam.

Pierwsze dwa zdjęcia zrobione smartfonem + Synta 8 Dobson. Ostatnie wczoraj z zamontowanym Canonem 2000D + Barlow GSO 2x.
Czy da się okreslić przyczynę niepowodzenia ?

https://files.fm/u/3p728n4hf
SW 8", TVx2P, Canon 2000D
bazylrnav instagram zapraszam
Awatar użytkownika
vader
Administrator
Posty: 2864
Rejestracja: 13 stycznia 2008, 11:33
Obserwuję: niebo :)
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

BF pisze: 09 czerwca 2023, 14:09 Witam.

Pierwsze dwa zdjęcia zrobione smartfonem + Synta 8 Dobson. Ostatnie wczoraj z zamontowanym Canonem 2000D + Barlow GSO 2x.
Czy da się okreslić przyczynę niepowodzenia ?

https://files.fm/u/3p728n4hf
Ściągnij Barlowa, zrób kilka zdjęć i wtedy oceń.
N 10" 'Simon II' + SCT 5", EOS 70D, 12x50, 8.5x32, 2x53
Uniden UBC125XLT, PlanePlotter: mo i vo
Obrazek
Awatar użytkownika
Piotr320
Posty: 47
Rejestracja: 18 grudnia 2022, 12:39
Obserwuję: m.in.: L984, L856, P193, L623, M159 i skrót BABKO - BIGLU
Lokalizacja: Trzebunia

Możesz też, jeśli masz w smartfonie takie funkcje, skręcić ISO do minimum i ekspozycję, tak żeby było ciemniej, to by pomogło temu Emiratkowi. Nie używaj zoomu cyfrowego w telefonie i rzeczywiście ściągnięcie Barlowa na pewno pomoże. Jeśli nie masz adaptera trzymającego telefon przy okularze, fotografowanie będzie bardzo trudne. Ważna jest też odległość obiektywu telefonu od okularu, to jest bardzo delikatna sprawa, trzeba znaleźć najlepszą odległość (tworzy się wtedy takie ładne kółko z tym co widzi teleskop). Te uwagi tyczą się fotografii telefonem, trzeba dużo próbować, w końcu coś powinno wyjść :)
Pozdrawiam serdecznie, Piotr
Sprzęt, który aktualnie używam: aparat Nikon D5300 + Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 di LD Macro, teleskop Sky-Watcher Dobson 8'', luneta Celestron C70 Mini Mak i lornetka ZOMK Zagorsk BPC5 8x30 ;-)
SeToDr
Posty: 18
Rejestracja: 20 kwietnia 2023, 07:09
Lokalizacja: Olsztyn

Witam
Jeżeli używasz tego zwykłego Barlowa GSO to powiadają że on cały wsadzony w wyciąg ma krotność od 2,1 do 2,5 ,takie krążą opinie. Trzeba go skrócić ,co i jak znajdziesz na tym forum. Do tego musisz poeksperymentować z czasami i ISO,ale tutaj nikt Ci gotowej recepty nie poda,zbyt wiele składa się na to czynników by podać Ci gotowy przepis na sukces...no i nie bój się dać czasami większego ISO gdy tego potrzeba by zdjęcia wychodziły jaśniejsze. Sam całe dnie spędzam na kombinowaniu,nauce, jak polepszyć jakość swoich zdjęć,bo jak na razie nie jestem zadowolony z efektów. Pozdrawiam.
GSO 8 / GSO 2x2 ED /SW Mak 90 / Canon 500D / Canon 7D / Canon 6D / Canon 300mm F4 / Tamron 150-600
Awatar użytkownika
K_M
Donator
Posty: 857
Rejestracja: 10 maja 2016, 18:15
Obserwuję: wszystko w promieniu do 50km
Lokalizacja: Grebocin

Barlow GSO składa się z 3 części które są skręcane na bodajże tzw 2" gwint filtrowy czarnej części w której jest optyka, srebrnej tulei która wchodzi w wyciąg teleskopu i jest łącznikiem pomiędzy częścią optyczną a 3 elementem którym jest czarna oprawką w którą wkłada się okulary. i teraz aby do zdjęć mieć krotność 2X trzeba wykręcić czarną oprawę w którą wkłada się okulary i aparat bezpośrednio przez złączki połączyć z srebrną tuleją
Obrazek]Nikon D7200, GSO 10" TV PowerMate 2" 2X, , A7IV FE 200-600[/i]
Jeżeli nie widać moich zdjęć w poście to są tutaj : https://photos.app.goo.gl/6HbopqSiFsDUVd7y5
BF
Posty: 8
Rejestracja: 09 czerwca 2023, 13:52
Lokalizacja: Centrum

Dzięki za rady. Pójdę w Canona bo po to był kupiony żeby focić z teleskopem. Kolejne zdjęcia, tym razem bez barlowa również wyszły nieostre. Podejrzewam rozregulowanie teleskopu i potrzebę kolimacji.
SW 8", TVx2P, Canon 2000D
bazylrnav instagram zapraszam
ODPOWIEDZ